بارگذاری...

Pixi.

قالب حرفه ای پیکسی اولین بار در ایران توسط گروه اتوماتیک در سایت راستچین از سایت مرجع خریداری شده و بصورت حرفه ای فارسی سازی شده است.

آدرس:تهران خیابان الوند شمالی نرسیده به بلوار حکیم
تلفن:02188950000
ایمیل: rtl.automatic@gmail.com

گزارش برنامه پیمایش مسیر ماسوله-دیزاب-قلعه رودخان

بخش نخست: اطلاعات کلی برنامه
عنوان برنامه: پیمایش مسیر ماسوله-دیزاب-قلعه رودخان نوع برنامه: کوه پیمایی- جنگل نوردی- پیمایش خط الرأس
سطح برنامه: متوسط سطح فنی برنامه: غیرفنی
منطقه‌ی برنامه: استان گیلان-فومن بلندی بالاترین محل در برنامه: ۲۴۰۰
تاریخ برنامه: ۶،۷ و ۸ تیر ماه ۱۳۹۶ شمار روز برنامه: ۳ روزه
مکان آغاز برنامه: ترمینال غرب ( آزادی) ساعت آغاز برنامه: ساعت ۱۱ شب ۵ تیر ماه ۱۳۹۶
تجهیزات عمومی موردنیاز:
تجهیزان فنی موردنیاز:
سرپرست: مجتبی حاجی میری رایانامه: mojhajimiri@gmail.co
سرپرست فنی: رضا جعفری رایانامه:
گزارش نویس: مجتبی حاجی میری رایانامه:
راهنما: سینا صالحی شماره دور گوی راهنما:
مسئول عکس: سینا صالحی-احسان صادقی حریری-مهران فارقیان- رامین آشتیانی مسئول مالی: مجتبی حاجی میری
مسئول جی‌پی‌اس: اسما عبدلی مسئول محیط‌زیست:
تعداد شرکت‌کنندگان: ۲۳
اسامی شرکت کنندگان: هادی فتح اللهی، سینا صالحی، اسما عبدلی، الهام زارعیان، مریم طالبی، سجاد صلواتی، احسان صادقی حریری، مرتضی صفری، مهشید یوسفی، سپیده جمشیدفر، نیلوفر فرهودی، سعید جعفری کافی آباد، زهرا بهزاد، زهرا مرادی، هاشم هاشمی نیا، علیرضا نویداصل، محمدحسین قاجار، رامیتن اشتیانی، مهران فارغیان، سجاد اسدی، محمد کریمی، رضا جعفری، مجتبی حاجی میری
بخش دوم: ترابری
نوع دوم: برنامه‌هایی که با وسیله نقلیه عمومی طی می‌شود
نحوه دسترسی به منطقه ما ابتدا به رشت رفتیم. و سپس از آنجا راهی ماسوله شدیم.

·       تهران تا رشت: اتوبوس معمولی- نفری ۱۷ هزار تومان- ظرفیت ۴۴ نفر- زمان رسیدن ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه ( دقت شود جون این نوع برنامه ها در زمان تعطیلات بر گزار می شود. پس اتوبوس به سختی گیر می آید پس حتما چند روز قبل از برنامه بلیط تهیه گردد.)

·       رشت تا ماسوله: مینی بوس- ۱۲۰ هزار تومان(البته چون یکی از دوستان بومی رشت(سینا صالحی) هماهنگ کرده بود ارزان شد ولی نرمش هم ۱۵۰هزار تومان است)- ظرفیت ۲۱ نفر (ولی ما به سختی ۲۳ نفری سوار شدیم)- زمان ۱ساعت و ۳۰ دقیقه. (البته ما با راننده طی کرده بودیم که ابتدا به ماسوله ببرد. و ما در آنجا به مدت یک ساعت صبحانه بخوریم و …و در نهایت ما را به گیله بندرود ماسوله (محل شروع کوهپیمایی- ۱۵دقیقه فاصله تا ماسوله) )

·       قلعه رودخان تا دریا و….: ما برای مسیر برگشت با یک راننده طی کرده بودیم که ما را از قلعه رودخان سوار کند و به مدت نصف روز بگرداند. و در نهایت ما را به ترمینال رشت برساند. (ما بعد از پایان مسیر در ساعت ۲ بعد از ظهر ابتدا به یک رستوران محلی رفتیم برای نهار، در ادامه به شهر … برای خوردن یخ در بهشت رفتیم. و در نهایت به سمت دریا رفتیم و از آنجا آخر شب رفتیم سمت ترمینال رشت- دقت کنید باید پلن مسیر را با راننده طی کنید بد نیست).

·       ترمینال رشت-تهران: اتوبوس وی آی پی- نفری ۲۵ هزار تومان- ظرفیت ۳۴ نفر- زمان ۵ ساعت( اتوبوس برگشت نیز باید قبل از برنامه هماهنگ گردد.)

مشخصات مسیر رفت مشخصات مسیر برگشت
شهر اصلی: فومن- ماسوله نام روستا: فومن-قلعه رودخان
وسیله نقلیه از شهرتا روستا: هزینه به ازای هر فرد:
بخش سوم: زمان‌بندی برنامه
روز نخست:
مدت‌زمان پیمایش شده: ۱۲ ساعت نوع مسیر: خاکی با شیب متوسط
مشخصات مسیر: شمار و محل چشمه‌های موجود در مسیر: در مسیر چشمه های متعددی وجود دارد.(در بعضی از جاها لوله کشی آب توسط بومیان انجام شده است و شیر آب وجود دارد) البته در بعضی از فصول سال ممکن است بعضی از چشمه ها خشک شده باشند و یا آب لوله کشی شده توسط بالادست قطع شده باشد. ولی در کل آب در منطقه وجود دارد

در مناطق دیزاب- دایله سر- مته خانی همواره آب موجود است (مگر اینکه مشکل خاصی پیش آید)

نوع شبمانی: چادر گنجایش محل شبمانی (فرد):
وضعیت آب‌وهوا:   آفتابی وضعیت دمای هوا:   معتدل
بخش چهارم: مشخصات تکمیلی
موقعیت گیتایی (جغرافیایی): ماسوله و قلعه رودخان از توابع شهر فومن در گیلان می باشند.
پوشش گیاهی: ابتدای مسیر که از ماسوله شروع می شود به صورت جنگلی می باشد. در ادامه با اضافه کردن ارتفاع (تا ۲۴۰۰ ) به منطقه دیزاب زنجان می رسیم که دارای یک پوشش دشتی(چمن زار و …) می باشد. و در انتها نیز با کم کردن ارتفاع و نزدیک شده به قلعه رودخان پوشش به صورت جنگلی می شود.
گوناگونی جانوری: گاو- گوسفند- بز- اسب (این منطقه یکی از مکانهای عالی برای چرای حیوانات است)
وجه‌تسمیه‌ی نام قله:
فصل‌های صعود و بهترین فصل صعود: بهترین زمان برنامه خرداد ماه می باشد (وجود آب کافی و هوای معتدل). در تابستان می شود صعود کرد ولی شاید در برخی جاها با مشکل خشک شدن چشمه ها روبه رو شوید.
نکات آموزش داده‌شده در برنامه: نحوه عکس گرفتن از مناظر بدیع و ….

نحوه بقا در طبیعت(تنعم از نعمات الهی از قبیل: تمشک- توت فرنگی- کوجه سبز- انجیر و …)

ستاره شناسی

آنتن دهی گوشی: به صورت کلی آنتن دهی وجود ندارد ولی شاید در نقاطی از مسیر وجود داشته باشد.
محل‌های مناسب برای شبمانی: در این برنامه انتخاب محل شب مانی بسیار مهم است (محل شب مانی حتما باید آب داشته باشد).

برای شب اول دو تا گزینه وجود دارد:

۱-    ۴ ساعت مانده به دیزاب یک محل خوب (کلبه) برای شب مانی وجود دارد که هم جای چادر زدن دارد و هم آب. ولی فقط مشکلی که دارد این است که چادر زدن در این محل برنامه روز دوم را سنگین تر می کند.

۲-    در دیزاب: که بهترین گزینه است. ولی برای رسیدن از ماسوله به دیزاب باید یک مسیر ۱۰ الی ۱۲ ساعته را پیمود ( اگر وضعیت تیم خوب بود و صبح زود راه افتادین در دیزاب چادر بزنید )

برای شب دوم هم دو گزینه وجود دارد:

۱-    دایله سر: این مکان همواره آب دارد (یک قهوه خانه هم دارد). اگر در روز دوم نمی توانید تا مته خوانی بروید بهتر است در همین دیزاب شب مانی کنید.

۲-    مته خوانی: این مکان هم معمولا همیشه آب دارد و ایده آل ترین مکان برای شب مانی روز دوم است. زیرا برنامه روز سوم شما را خیلی راحتر می کند. در ضمن این نقطه قطعه ای بهشت است و بسیاز زیباست.

چهارخانه‌ی زمان‌بندی:
روز اول
۷:۳۰ ماسوله برای صرف صبحانه و سرویس بهداشتی
۸:۴۵ گیله بندرود ماسوله

(محل شروع پیمایش مسیر)

پس از صرف صبحانه با مینی بوس یک ربعه به گیله بندرود که قبل از ماسوله است برگشتیم تا پیمایشمان را شروع کنیم.
۹:۵۰ چشمه اول
۱۲:۱۵ چشمه دوم
۱۴:۱۵ – ۱۵:۴۰ کلبه و چشمه (نهار) (در صورت اضطرار می توان در این مکان شب مانی کرد)
۷:۱۵ کلبه و چشمه جای چادر زدن در این مکان وجود ندارد (در این مکان نهایتا بتوان یک و یا دو چادر زد)
۸:۵۵ دیزاب (محل شب مانی) بهترین مکان برای شب مانی روز اول است.
روز دوم
ساعت مکان توضیحات
۸:۳۰ دیزاب حرکت به سمت دایله سر- آب کافی بردارید در مسیر آب کم است.
۱۱:۰۰ چشمه به دلیل گرمی هوا در تابستان آب زیادی در مسیر وجود ندارد.
۱۳:۰۰ دایله سر(نهار)-چشمه یک قهوه خانه کوچک هم دارد
۵:۰۰ مته خوانی (شب مانی) محل شب مانی دوم
روز سوم
۸ مته خوانی حرکت به قلعه رودخان
۱۲ قلعه رودخان مسیر با شیب تند به سمت پایین. آب چندانی در مسیر مته خوانی تا قلعه وجود ندارد. ( مسیر را آهسته و با توقف های متعدد در مسیر پیمودیم.)

توضيحات برنامه

ما برای این برنامه یک تست کوپر برای اعضا قرار داده بودیم (با محدودیت خواهران حداقل ۲ و برادران ۲٫۲ کیلومتر در ۱۲ دقیقه ). این برنامه به دلیل سه روزه بودن برنامه و کوله کشی سنگین یک برنامه متوسط+ محسوب می شد. برنامه های معمولی که معمولا در این منطقه انجام می شود بدین صورت است که کوهنوردان معمولا از منطقه آب بر زنجان مسیر خود را شروع می کنند و به منطقه دیزاب می آیند و از آنجا از بین کزینه های موجود(ماسوله- قلعه رودخان-گشت رودخان-….) یکی را انتخاب می کنند و ادامه می دهند. همه این برنامه ها معمولا یک ونیم الی دو روزه هستند. و هیچ صعودی ندارند. ولی ما در این برنامه دو تا از این برنامه ها را در هم تلفیق کردیم و مسیر ماسوله تا قلعه رودخان را در دو نیم روز پیمودیم. برای پیمایش مسیر ماسوله به قلعه رودخان دو گزینه وجود داشت ۱- ماسوله- للندیز-آسمان کوه- دیزاب-دایله سر-مته خوانی- قلعه رودخان   ۲- گیله بندرود ماسوله-دیزاب- -دایله سر-مته خوانی- قلعه رودخان . مسیر اول سخت تر می باشد و نیازمند قوی بودن تیم و آشنایی خوب با منطقه است. ما پس از بررسی های لازم مسیر دوم را برگزیدیم. ما ابتدا در ساعت ۱۱ شب روز دوشنبه در ترمینال آزادی سوار اتوبوس شده و به سمت رشت حرکت کردیم. در حوالی ساعت۴٫۳۰ به رشت رسیدیم . در آنجا یک مینی بوس که از قبل رزرو کرده بودیم دنبالمان آمد تا ما را به ماسوله ببرد. ما حوالی ساعت ۷:۳۰ به ماسوله رسیدیم (برای صرف صبحانه). پس از صرف صبحانه با مینی بوس به گیله بندرود ماسوله (فاصله یک ربعی تا خود ماسوله) برگشتیم. تا پیمایش خود را از آنجا شروع کنیم. پس از انجام یک سری حرکات کششی نهایتا در ساعت ۸:۴۵ دقیقه در مسیر جی پی اس راه افتادیم. ما برای این پیمایش دو فایل جی پی اس داشتیم.(آب بر به ماسوله و آب بر به قلعه رودخان ) برای روز اول فایل جی پی اس آب بر به ماسوله را به صورت برعکس پیمودیم. (فایل جی پی اس خوب به همراه محل چشمه ها و …. قابل دانلود از سایت wikiloc )ما در این برنامه به بچه ها گفته بودیم که همواره باید حداقل ۲٫۵ لیتر آب به همرا داشته باشند چون ممکن بود در بعضی از جاها چشمه ها خشک شده باشد. مسیر ما در ابتدا به صورت یک مسیر زیبای جنگلی به همراه نعمات(تمشک-آلو-توت فرنگی-انجیل-گردو-گوجه سبز و …) فراوان الهی بود. این نعمات به حدی بود که سرعت گروه در بسیاری از مواقع گرفته می شد. البته ناگفته نماند که این نعمات تا حد زیادی آب بدن بچه های گروه را تامین می کرد.

در روز اول مسیر ما یک مسیر سربالایی و با شیب نسبتا تند بود. ( در روز اول از ارتفاع ۶۰۰ به ۲۴۰۰ رسیدیم). در روز اول چشمه های(در بعضی از جاها شیر آب) زیادی در مسیر بود. و ما مشکل خاصی در مورد آب نداشیم. ما در نهایت پس از چند استراحت کوتاه در مسیر در ساعت ۱۴:۱۵ برای نهار در کنار چند کلبه زیبا و چشمه آب(محل شب مانی در فایل جی پی اس موجود) توقف کردیم. پس از صرف نهار در ساعت ۱۵:۴۰ راه افتادیم. و در ساعت ۱۹:۱۵ به چند کلبه و چشمه در بالای ابرها رسیدیم. این مکان آنچنان زیبا بود که همه دوستان غرق در تماشا بودند و دست از پای نمی شناختند.

این مکان محل چندانی برای چادر زدن نداشت به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا مسیر را ادامه دهیم و به دیزاب برسیم. ناگفته نماد که به دلیل افزایش ارتفاع کم کم از پوشش جنگلی مسیر کاسته می شد و مسیر حالت دشتی به خود می گرفت. پس از آن که ما توانستیم بچه ها جمع کنیم کم کم راه خود را پیش گرفتیم و به سمت دیزاب راهی شدیم.

در نهایت ما در ساعت ۸:۴۵ به دیزاب و محل شب مانی خود رسیدیم و پس از برپا کردن چادرهای خود مشغول تماشای ستاره ها و آسمان بی نظیر دیزاب شدیم.

ما در روز دوم بر خلاف روز اول هیچ افزایش ارتفاعی نداشتیم. و مسیر ما یک مسیر خط الرسی بود. چالش ما در روز دوم چالش گرمای هوا و کمبود آب بود. دیزاب معمولا در کل فصل سال آب دارد ولی در تابستان آب آن کم است. ما هر کدام ۲٫۵ لیتر آب از آبشخورهای موجود در دیزاب پر کردیم (البته بعضی از بچه ها میکروبهای موجود در آب را به وسیله چکاندن بتادین در آن کشتند. چون آب موجود تا حدی راکد بود). . ما صبح روز دوم پس از انجام یک سری حرکات کششی نهایتا در ساعت ۸٫۱۵ به راه افتادیم و در مسیر متاسفانه با صحنه دلخراش کشیدن جاده در این منطقه بکر مواجه شدیم که اوقات ما را به کلی تلخ کرد.

پس از یک پیمایش ۴ ساعته به همراه چند استراحت کوتاه در مسیر (مسیر صاف و بدون شیب) در نهایت در ساعت ۱۱ به یک چشمه رسیدیم و آب پر کردیم.

پس از پر کردن آب راهی شدیم. در نهایت در ساعت ۱۳ به منطقه دایله سر رسیدیم. و آنجا برای صرف نهار توقف کردیم. در دایله سر یک مغازه-قهوه خانه کوچک وجود دارد. در ضمن دایله سر همواه آب دارد. هوا بسیار گرم بود و بعضی از بچه ها برای فرار از گرما سر خود را می شستند و عده ای دیگر سرپناهی برای خود فراهم کرده بودند.

در نهایت پس از خوردن نهار راهی شدیم. و به سمت مته خوانی(محل شب مانی روز دوم) شروع به حرکت کردیم. ما فرصتی زیادی برای رسیدن به مته خوانی داشتیم. به همین دلیل به دوستان اجازه دادیم تا حد امکان از منطقه لذت ببرند و تا می توانند عکس بگیرند. یکی از نقاط قوت این برنامه داشتن چهار عکاس خبره و کارکشته بود. که این عکاسان تک تک لحظات زیبا را برای ما ثبت می کردند.

ما در نهایت در ساعت ۵ عصر به محل شب مانی خود در مته خوانی رسیدیم. این مکان آنچنان زیبا بود که بچه ها ساعت ها محو تماشای زیبایی این مکان بودند. و هیچ حرفی نمی زدند و فقط لذت می بردند.

ما در روز سوم پس از انجام یک سری حرکات کششی در ساعت ۸ با سرعت بسیار کم و توقف های متعدد در مسیر (به دلیل شیب زیاد و رو به پایین) راه افتادیم و در نهایت در ساعت ۱۲ به قلعه رودخان رسیدیم. ما روز سوم را در یک مسیر جنگلی و زیبا پیمودیم.

پس از بازدید از قلعه به سمت پایین حرکت کردیم (۴۵ دقیقه).  و سوار مینی بوس شده و به سمت رستورانی که از قبل تدارک دیده بودیم رفتیم. و در آنجا نهار را خوردیم. پس از صرف نهار با مینی بوس به شهر حمام رفتیم تا یخ در بهشت بخوریم . در نهایت راهی دریا شدیم. تا لذت برنامه را به حد اعلا برسانیم. در ساحل دوستان دست به خلق عکس های هنری کردند. ولی حیف که در خلق آخرین عکس هنری یکی از دوستان لرزید و همه استراکچر را به هم ریخت.