بارگذاری...

Pixi.

قالب حرفه ای پیکسی اولین بار در ایران توسط گروه اتوماتیک در سایت راستچین از سایت مرجع خریداری شده و بصورت حرفه ای فارسی سازی شده است.

آدرس:تهران خیابان الوند شمالی نرسیده به بلوار حکیم

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

لوگو
بخش نخست: اطلاعات کلی برنامه
عنوان برنامه: پیمایش روستای فیلبند تا جنگل الیمستان(صعود به دو قله ی فیلبند و الیمستان در مسیر) نوع برنامه: پیمایش
سطح برنامه: متوسط سطح فنی برنامه: غیرفنی
منطقه‌ی برنامه: مازندران، شروع از روستای فیلبند بلندی بالاترین محل در برنامه: ۳۳۰۰ متر از سطح دریا
تاریخ برنامه: ۱۰، ۱۱ و ۱۲ آبان ۱۳۹۶ شمار روز برنامه: ۲ روزه
مسئول عکس: مهران فارغیان مسئول مالی:
مسئول جی‌پی‌اس: محمدرضا چالاک سیرت مسئول امداد: سید هاشم هاشمی نیا
تعداد شرکت‌کنندگان: ۲۰
اسامی شرکت کنندگان: امید الهی، اشکان فصیح بیگی، سیدجواد موسوی، محمد جواد پرهیزکار، علیرضا کشاورزیان، شروین رمضان پور، سپهر پورابوالفتح هشترودی، امیر تبریزی، صادق بهادری، مجید حمیدی، محمدرضا چالاک سیرت، احسان صادقی حریری، وحید ملبوبی، علی زارع، پیام صادقی
بخش دوم: ترابری
با مینی بوس کرایه ای
نحوه دسترسی به منطقه امیر تبریزی و مجید حمیدی با هیچهایک خودشان را به روستا رساندند. ۱۸ نفر دیگر با مینی بوس کرایه ای(آقای باقری) از جلوی درب رشت راه افتاده و روبروی تکیه ی شرقی روستای فیل بند پیاده شدیم.
مشخصات مسیر
نوع شبمانی: مسجد / امامزاده گنجایش محل شبمانی (فرد): ۲۰
وضعیت آب‌وهوا:   شب، هوای آرام وضعیت دمای هوا:   سرد
روز دوم:
مدت‌زمان پیمایش شده: ۱۰ ساعت نوع مسیر: ابتدای مسیر خاکی و با شیب ملایم بود، نزدیک های قله شیب زیاد داشت
مشخصات مسیر: شمار و محل چشمه‌های موجود در مسیر: در میانه ی مسیر روستای فیلبند تا قله، یک چشمه وجود داشت
چشمه ی کم آب دیگری هم در جنگل الیمستان قرار داشت
نوع شبمانی: مسجد / امامزاده گنجایش محل شبمانی (فرد): بسیار محدود(حدود ۸ نفر)
وضعیت آب‌وهوا:   آفتابی و در ادامه مه وضعیت دمای هوا:   سرد
روز سوم:
مدت‌زمان پیمایش شده: ۵:۱۵ ساعت نوع مسیر: مسیر سرازیری و با شیب مناسب
مشخصات مسیر: شمار و محل چشمه‌های موجود در مسیر:
نوع شبمانی: گنجایش محل شبمانی (فرد):
وضعیت آب‌وهوا:   آفتابی وضعیت دمای هوا:   معتدل
بخش چهارم: مشخصات تکمیلی
موقعیت گیتایی (جغرافیایی): فیل بند روستایی از توابع شهراستان بابل در استان مازندران ایران است. اهالی به این روستا فلبن میگویند که موتاه شده فیلبند است. این روستا یکی از جاذبه های توریستی است و طبیعت و مناظر بسیار زیبایی دارد.

جنگل الیمستان یکی از زیباترین جنگل های شمال است که به سبب دسترسی نسبتا آسان، افراد زیادی در این محل اقدام به کمپ زدن میکنند. الیمستان روستایی از توابع شهرستان آمل استان مازندران است.

پوشش گیاهی: جنگلی(هیرکانی)
گوناگونی جانوری: سگ، گراز، گرگ
وجه‌تسمیه‌ی نام قله:  منطقه ی الیمستان، محل رویش گیاه “الیما” است
فصل‌های صعود و بهترین فصل صعود: در تمام فصل‌ها قابل صعود است اما در فصل بهار و پاییز، زیبایی خاصی دارد که لذت صعود را دوچندان می کند.
نکات آموزش داده‌شده در برنامه: کوله چینی و قرارگیری صحیح کوله روی بدن
آنتن دهی گوشی: آنتن دهی همراه اول در روستای فیل بند، آنتن دهی همراه اول در قله ی الیمستان و در اکثر مناطق الیمستان
محل‌های مناسب برای شبمانی: خط الراس فیلبند-الیمستان، قله الیمستان(امامزاده قاسم)
چهارخانه‌ی زمان‌بندی:
۶:۴۰ روستای فیلبند حرکت به سمت قله ی فیلبند
۱۱:۴۰ قله فیلبند استراحت چند دقیقه ای و گرفتن عکس
۱۳:۱۵ در کم کردن ارتفاع در خط الراس فیلبند-الیمستان ورود به مه غلیظ
۱۶:۴۰ قله الیمستان – امامزاده قاسم رسیدن به قله – استراحت – صرف ناهار – اتمام پیمایش روز اول
۲۰:۰۰ قله الیمستان – امامزاده قاسم خواب در امامزاده قاسم به دلیل شرایط جوی
روز سوم
۵:۰۰ قلیه الیمستان – امامزاده قاسم بیدارباش – نماز – صبحانه – نرمش صبحگاهی – گرفتن عکس
۸:۰۰ قلیه الیمستان – امامزاده قاسم فرود به سمت جنگل الیمستان
۸:۲۵ رستم چال رسیدن به رستم چال
۱۱:۲۰ دشت دوم جنگل الیمستان استراحت در جنگل و برقراری آتش
۱۳:۲۰ دشت دوم جنگل الیمستان راه افتادن به سمت روستای لهاش برای رسیدن به مینی بوس
۱۵:۱۵ روستای لهاش رسیدن به مینی بوس
۱۵:۴۰ روستای لهاش حرکت به سمت تهران
۲۰:۰۰ تهران اتمام برنامه

با توجه به مسیر تا روستا و سنگینی نسبی روز اول برنامه، نیاز بود تا بجه ها شب را به خوبی در روستا استراحت کنند؛ به همین دلیل ساعت ۱۹:۰۰ تهران را به سمت روستای فیلبند ترک کردیم. ۱۸ نفر درون اتوبوس بودیم و بعضی از کوله ها و تجهیزات را نیز روی باربند مینیبوس بسته بودیم. ساعت ۱۹:۳۰ یکی از بچه ها را کنار اتوبان صیاد(بعد از همت) سوار کردیم. ساعت ۲۱:۲۰ جلسه ی معارفه ای برای آشنایی بیشتر بجه ها با یکدیگر انجام شد. در مسیر به سمت فیلبند یک استراحت ۱۵ دقیقه ای در امامزاده هاشم داشتیم و بعد از صرف آش و چایی و خرید مقداری تنقلات به مسیر ادامه دادیم. ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه به ابتدای جاده ی محلی رسیدیم که بازرسی محل ما را متوقف کرد و جویای مجوز شد. با رایزنی های سرپرست اجازه ی عبور را گرفتیم. بعد از عبور از جاده ای پر پیچ و خم که در تاریکی شب هم میشد ابرهایی که با فاصله ی کمی از ما و بالای سرمان قرار دارند را دید، ساعت ۰۰:۳۰ به روستای فیلبند و تکیه رسیدیم. این مکان دارای چهار عدد سرویس بهداشتی، بالشت، پتو و آب آشامیدنی است. دو تن از بجه ها زودتر خودرا به تکیه رسانده بودند و اتاقهای آنرا برای رسیدن ما آماده کرده بودند. بچه ها با خستگی وسایل را از مینی بوس تخلیه کرده و در دو اتاق تکیه که برای ما بود، مستقر شدند. اتاقها بالشت و پتو به تعداد داشتند و از این بابت مشکلی نداشتیم اما سرمای در دیوار اتاقها نفوذ کرده بود. سرما خیلی اذیت کننده نبود و ساعت ۱ تا ۵ را استراحت کردیم. ۵  صبح بیدار باش بود و بچه ها بعد از صرف صبحانه و اقامه ی نماز، برای انجام نرمش از اتاقها خارج شدند. در زمان خروج، با منظره ای بی نظیر از طلوع خورشید مواجه شدیم که تمام خستگی شب گذشته ی مان را از بین برد.

طلوع زیبای آفتاب برفراز ابرها، روستای فیلبند
نرمش صبحگاهی گروه در تکیه

بعد از نرمش و پرکردن آب، گروه به راه می افتد. از آنجایی که چشمه های مسیر، فصلی هستند، تمام اعضا به اندازه ی کافی آب از روستا پر کردند تا مشکلی پیش نیاید.

ساعت ۶:۴۰ تکیه را به مقصد قله ی فیلبند ترک کردیم. در همان ابتدای مسیر، دو سگ به همراه یک توله سگ به دنبال ما راه افتادند و بعد از چند دقیقه یک سگ دیگر هم به آنها اضافه شد. سگها در تمام طول مسیر ما را همراهی کردند.

منظره ی اول صبح آنقدر قشنگ بود که هرکدام از افراد گروه برای گرفتن عکس مدتی می ایستادند که باعث کم شدن سرعت گروه شده بود.

عکس دسته جمعه، هنگام خروج از روستا

ابتدای مسیر جاده ای خاکی داشت که امکان تردد ماشین هم وجود داشت اما پس از مدتی جاده تمام شد و مسیر به شکل پاکوب ادامه پیدا می کرد. تقریبا در میانه ی مسیر، به آبشخور و چشمه ای میرسیم که امکان پر کردن آب وجود دارد. بجه ها نفسی تازه می کنند و ذخیره آب خود را پر می کنند. به راه ادامه می دهیم.

بعد از نیمه های مسیر، یکی از افراد گروه احساس خستگی می کند که مشکل با ریزه خواری و کم کردن سرعت حل می شود. مسیر را ادامه می دهیم. در مسیر چند استراحت کوتاه برای رفع خستگی اعضا انجام می شود. در طول مسیر از نزدیکی چند خانه ییلاقی متروکه عبور می کنیم.

عبور از آغل های متروکه

ساعت ۱۱:۴۰ به قله ی فیلبند میرسیم. روی قله منظره ای زیبا از قله ی دماوند وجود دارد.

قله ی فیلبند و منظره ی زیبا از قله دماوند

بعد از استراحتی کوتاه و گرفتن عکس، مسیر را به سمت قله ی الیمستان ادامه می دهیم. مسیر شیب منفی پیدا میکند و سرعت گروه بیشتر میشود. حوالی ساعت ۱۳:۰۰ استراحتی کوتاه کرده و بعد از هماهنگی، آماده ی ورود به مه می شویم.

استراحت و هماهنگی قبل از ورود به مه
گروه در حال ورود به مه

تصور می کردیم بعد از مدت کوتاهی از مه خارج شویم و با خارج شدن از مه میتوانستیم استراحت کنیم و ناهار را بخوریم؛ اما مه تمامی نداشت. به دلیل سرمای هوا و بادی که می آمد، لباس هایمان داشت خیس می شد. بعضی از اعضای گروه، پانچوی خود را پوشیدند تا از خیس شدن لباس هایشان جلوگیری کند.

هر چه پیش میرفتیم، مه تمامی نداشت ولی خوشبختانه با استفاده از GPS میدانستیم که در مسیر درست به سمت قله ی امامزاده قاسم(الیمستان) هستیم. تا زمانی که از مه خارج نمی شدیم، امکان استراحت و صرف ناهار نبود.

در این فاصله چند اسب هم دیدیم که سگ ها با دیدن آنها شروع به پارس کردن، تعقیب و دور کردن آنها کردند.

گروه در مه
زرشک های در طول مسیر که ترشی لذت بخشی داشتند.
اسب های درون مه

بعد از مدتی در میانه های راه به یک طویله متروکه رسیدیم و به اندازه ی ۵ دقیقه آنجا ماندیم. در این زمان بود که متوجه شدیم توله سگ و سگ ماده از شدت سرما درحال لرزیدن هستند. به سگ ها مقداری نون دادیم تا تاب ادامه دادن مسیر را داشته باشند.

طویله ای که 5 دقیقه در آن استراحت کردیم.
طویله ای که ۵ دقیقه در آن استراحت کردیم.

پس از استراحت کوتاه، دوباره با کمک GPS مسیر را ادامه دادیم. لباس هایمان تماما خیس شده بود و کم کم داشتیم خسته می شدیم. هنوز ناهار نخورده بودیم و با ریزه خواری مسیر را ادامه میدادیم. در بخش آخر مسیر، شیبی زیاد رو به بالا را طی کردیم که در نهایت به امامزاده قاسم میرسید. ساعت ۱۶:۴۰ و بعد از سه ساعت و نیم در مه بودن، بالاخره به امامزاده رسیدیم. هنوز مه بود و رطوبت زیاد، چادر زدن در بیرون را مشکل می کرد. درب امامزاده باز بود و کس دیگری هم جز ما آنجا نبود. کیف ها را در ابتدای ورودی امامزاده گذاشتیم و خودمان وارد شدیم. زمین و دیوار های امامزاده بسیار سرد بودند. گازها را روشن کردیم و بعد از اندکی گرم شدن و رفع خستگی، درون امامزاده مستقر شدیم. ناهار و شام را یکی کرده و دلی از عزا درآوردیم. فضای درون امامزاده بسیار کوچک بود و امکان استقرار ۲۰ نفر درون آن وجود نداشت. با سختی هر چه تمام تر و به  کارگیری روش های عجیب، همگی برای خوابیدن جا شدیم. برای فردا هیچ عجله ای نداشتیم. روی قله آنتن همراه اول به سختی وجود داشت؛ برای برگشت مینی بوس و مکان ملاقات را هماهنگ کردیم. تصمیم گرفتیم شب را زودتر بخوابیم تا فردا با اینکه عجله ای نداریم، بتوانیم طلوع دل انگیز خورشید را تماشا کنیم. بعد از غذا دادن به سگ های خسته و گشنه، ساعت ۲۰:۰۰ خوابیدیم.

رسیدن گروه به امامزاده قاسم(قله الیمستان)

صبح روز بعد برای دیدن طلوع آفتاب ساعت ۵:۰۰ بیدار باش است. گروه به اندازه ی کافی استراحت کرده اند و خستگی روز قبلشان از بین رفته است. مه تمام شده است و روستا از قله قابل مشاهده است. بعد از دیدن طلوع آفتاب و صرف صبحانه، شروع به تمیز و مرتب کردن امامزاده می کنیم. بعد از جمع کردن وسایل، نرمش صبحگاهی انجام می دهیم. یکی از دوستان، به بقیه ی اعضا ی گروه آموزش کوله چینی و قرار گرفتن صحیح کوله روی بدن را می دهد.

تلاش اعضا برای گرم شدن در امامزاده قاسم
طلوع آفتاب بر فراز قله الیمستان
گروه در حال ورزش صبحگاهی و خواندن سرود ملی
عکس دسته جمعی گروه در کنار امامزاده قاسم، قبل از حرکت به سمت جنگل الیمستان

بعد از گرفتن عکس و لذت از منظره، ساعت ۸:۰۰ قله ی الیمستان را به مقصد جنگل الیمستان ترک کردیم. با اندکی پایین آمدن از قله، به رستم چال رسیدیم که البته از روی قله هم قابل مشاهده بود.

عکس دسته جمعی گروه با رستم چال و منظره ای زیبا

اندکی بعد، اولین گروه به غیر از خودمان را بعد از شروع برنامه دیدیم. در مسیر به سمت جنگل، گروههای دیگری را هم مشاهده کردیم. سگ سفید دیگری به گروه ما اضافه شد و ما را همراهی کرد.

عکس دسته جمعی گروه با منظره جنگل الیمستان

وارد جنگل شدیم. جنگلی پاییزی که بسیار زیبا بود. چند سگ دیگر هم به گروهمان اضافه شدند و نزدیک ۱۰ سگ همراهمان بودند. بر روی زمین اثر گرازها دیده می شد. صدای قدم زدن بر روی برگ های زرد پاییزی، لذت پیمایش را دوچندان کرده بود. در جنگل به دلیل آنکه آمار گم شدن افراد زیاد است، علائم و نشانه های زیادی برای پیدا کردن مسیر وجود دارد.

جنگل پاییزی الیمستان

از آنجایی که عجله ای نداشتیم، در ساعت ۱۱:۲۰، در نزدیکی دشت دوم جنگل، آتشی بر پا کردیم و به صرف ناهار و استراحت پرداختیم.

استراحت در نزدیکی دشت دوم الیمستان

بعد از دو ساعت استراحت، به سمت روستای لهاش راه می افتیم و در طول مسیر هم چندین عکس می اندازیم.

ساعت ۱۵:۱۵ به روستای لهاش و مینیبوس میرسیم و با خداحافظی ااز توله سگی که در تمام مسیر همراه ما بود، مسیر برگشت به سمت تهران را پیش می گیریم.

در نزدیکی آبعلی برای صرف آش کنار میزنیم و بعد از ۱۵ دقیقه دوباره به مسیرمان به سمت تهران ادامه می دهیم. ساعت ۲۰:۰۰ به تهران میرسیم و برنامه رسما اتمام می یابد.