بارگذاری...

Pixi.

قالب حرفه ای پیکسی اولین بار در ایران توسط گروه اتوماتیک در سایت راستچین از سایت مرجع خریداری شده و بصورت حرفه ای فارسی سازی شده است.

آدرس:تهران خیابان الوند شمالی نرسیده به بلوار حکیم
تلفن:02188950000
ایمیل: rtl.automatic@gmail.com

گزارش رکابزنی شبه جزیره میانکاله

سطح برنامه : متوسط

زمان : ۲۰-۱۹ مهرماه ۱۳۹۷

موقعیت: استان مازندران – حدفاصل بندر امیرآباد تا بندر ترکمن
مسافت کل مسیر رکابزنی : ۶۵ کیلومتر

مدت زمان :  ۸:۳۰ ساعت (با احتساب زمان استراحت)

ارتفاع مسیر رکابزنی : ۲۸- متر

کمینه و بیشینه دما: ۱۶ و ۲۳ درجه

وضعیت هوا: تمام ابری، با سرعت باد ۶ کیلومتر برساعت در مسیر

سرپرست : آقای احسان صادقی حریری

محل آب آشامیدنی : در شروع مسیر در محیط بانی دسترسی به آب هست

محل اقامت : امکان شبمانی و برقراری کمپ در شبه جزیره میانکاله نیست، اما سوییت هایی در آشوراده هست که می توان اجاره کرد و اقامت کرد. جهت رزرو اتاق در آشوراده با آقای رضا هاشم‌نژاد (۰۹۳۵۷۷۵۱۶۵۰) تماس بگیرید، در زمان این برنامه کرایه شبمانی هر نفر ۱۵۰۰۰ تومان بود.

تعداد  نفرات شرکت کننده :    ۱۹ نفر

وسیله نقلیه : مینی بوس

شبه‌جزیره میان‌کاله شبه جزیره‌ای است در منتهی‌إلیه جنوب شرقی دریای خزر، در دوازده‌کیلومتری شمال شهر بهشهر واقع در استان مازندران . مساحت آن بیش از شصت‌وهشت‌هزار هکتار و ارتفاع آن بین ۱۵ تا ۲۸متر کم‌تر از سطح دریای آزاد است.

این شبه جزیره، خلیج گرگان را از دریای خزر جدا می‌کند. زمین‌های شبه‌جزیره بوته‌زار بلند هستند و از قدیم مرتع گاوداران بوده‌است.

در نوک خاوری این شبه‌جزیره روستای آشوراده قرار دارد که دارای تأسیسات شیلاتی است. آشوراده در فاصله کم و در روبه‌روی بندر ترکمن واقع شده‌است. این شبه‌جزیره از شمال به دریای خزر، از شرق به آشوراده، از جنوب به خلیجِ گرگان و از غرب به بندر امیرآباد محصور است.

از روستاهای طول این شبه‌جزیره عبارت‌اند از: آشوراده، میان‌قلعه، قزل شمالی، قزل‌مهدی و قواسطل.

نام میان‌کاله دگرگون‌شده نام میان‌قلعه است.(گال یا کال خدای ایران باستان می‌باشد. شاید معنای میان کاله بی ارتباط با خدای باستان ایران نباشد) در قدیم به این شبه جزیره انجیله و در مقطعی دیگر نیم‌مردان گفته می‌شد.

تالاب میانکاله بخشی از این شبه جزیره است و در سوی باختر آشوراده قرار دارد. این تالاب اولین تالاب بین‌المللی ثبت شده در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر است. در این تالاب که ۱۰۰ هزار هکتار مساحت دارد ۴۰ گونه پرنده زندگی می‌کنند.

زمین‌های آن مجموعه‌ای از شنزارهای ساحلی، باتلاقی، آبگیرها، مرداب جنگلی با پوشش درختچه‌های گز، جنگل انارستان، بوته‌های تمشک و زمین‌های پست و گره‌افتاده هستند.

گونه‌های گیاهی و جانوری تالاب و شبه جزیره:

گونه‌های گیاهی: انار ترش وحشی، تمشک، سازیل، ازگیل، داغداغان، سیاه‌تلو، سپیدار، علف شور، جگن و علف هفت‌بند،

گونه‌های جانوری: گرگ، شغال، روباه، جوجه تیغی، گربه جنگلی، گراز و فک دریای خزر، پرندگان: فلامینگو، دراج بومی، شاهین، بحری و زنگوله‌بال، ماهی‌ها: کپور، کفال، کلمه، ماهی سفید، سوف، ماش و کاراس

گونه‌های جانوری کمیاب و در خطر انقراض میان‌کاله عبارت‌اند از:قوی فریادکش، پلیکان پاخاکستری، فلامینگو، اردک سرسفید، عروس‌غاز، غاز پازرد، طاووسک، چنگر و مرگونس سفید. این جانوران در فهرست ممنوعیت تجارت جهانی پرندگان در معرض خطر  قرار گرفته‌اند.

میان‌کاله از مکان‌های مناسب برای پرنده‌نگری است

پناهگاه حیات وحش میانکاله با وسعت ۶۸۸۰۰ هکتار همچنین یکی از ۱۲ ذخیره‌گاه زیست‌کره در ایران است.

شرح برنامه

برنامه بازدید از باغ عباس آباد و رکابزنی در شبه جزیره میانکاله از ساعت ۵:۱۵ روز پنجشنبه ۱۹ مهرماه در میدان صادقیه تهران آغاز شد. بعد از سوار کردن دوچرخه ها در صادقیه و سیدخندان در نهایت ساعت ۷ به سمت جاده فیروزکوه حرکت کردیم، برای صبحانه، توقفی چهل دقیقه ای در پارک گیلاوند داشتیم. در ادامه به سمت بهشهر حرکت کردیم، در مسیر از فیروز کوه و قائمشهر و ساری عبور کردیم، از بهشهر تا باغ عباس آباد حدود ۱۵ کیلومتر است،

ساعت ۱۵:۳۰ به باغ عباس آباد رسیدیم، در کنار دریاچه بساط نهار را پهن کردیم و در حین خوردن نهار مهدی برایمان از باغ و داستانهایش گفت و فلسفه بنای وسط دریاچه و سدی که آنجا بنا شده بود، داخل این باغ یک پیست دوچرخه سواری نیز هست که بر حسب اتفاق روز جمعه مسابقه دوچرخه سواری در این پیست بود،
در نهایت ساعت ۱۸ از باغ به سمت بندر امیرآباد حرکت کردیم، ساعت … به ورودی منطقه حفاظت شده میانکاله رسیدیم و در همین جا مکان شبمانی اعلام شد، با همت دوستان دوچرخه ها را پیاده کردیم، سرپرست هماهنگی های لازم را برای ورود به منطقه با بخش اداری انجام داد، و از این زمان به بعد وقتمان را برای بنای چادر و شام و چک کردن و آماده سازی دوچرخه ها اختصاص دادیم.

روز جمعه ساعت ۴:۳۰ بیدار باش، بعد از صرف صبحانه و جمع کردن وسایل و قرار دادن آنها در مینی بوس، نوبت به ورزش صبحگاهی و گرم کردن بود، دیاکو تعدادی تمرین برای گرم کردن برای دوچرخه سواری آماده کرده بود که حدود ۱۵ دقیقه انجام دادیم، بعد از آن سراغ دوچرخه ها رفتیم و پا به رکاب شدیم، قبل از شروع سرپرست نکاتی را در مورد مسیر و چیدمان نفرات توضيح داد و ساعت ۶:۱۷ رکابزنی را از ورودی منطقه حفاظت شده میانکاله در بندر امیرآباد شروع کردیم، حدود هفت کیلومتر از ابتدای مسیر را در انارستان پیش رفتيم، بخاطر اینکه مسیر مستقیم نبود و دایما پیچ و خم داشتیم، انگار که داشتیم دور سر خودمان رکاب میزدیم ولی اینطور نبود و ما مسیری رو به جلو داشتیم، گهگاهی کسانی رو میدیدم که برای چیدن انار وارد منطقه شده بودند، البته ما هم کم و بیش ناخنکی به انار ها میزدیم، در حین مسیر دایما سرپرست  هشدار ذیق وقت رو میداد و میگفت که سرعتمان خیلی پايين است و باید تعجیل کنیم وگرنه سر ساعت مقرر به آشوراده نمیرسیم، بعد از طی مسیر حدود هفت کیلومتر که بیش از یک ساعت بطول انجامید به تالاب رسیدیم، کمی استراحت کردیم و پرنده ها را رصد کردیم که البته تعدادشان کم بود، و مسیر را در کنار تالاب ادامه دادیم، از ابتدا مسیر ماسه کوبیده بود و هیچ مشکلی برای رکاب زدن نبود و شیب هم نداشتیم، از این به بعد حدودا دوساعت در کنار تالاب رکاب زدیم و خبری از انار نبود، اما اینبار سرگرمی مان پرنده ها بودند، که گاهی تنها و گاهی دست جمعی حرکت میکردند، البته در این فصل هنوز کل پرنده های مهاجر نيامده بودند، حدود ساعت ۱۱ بود که جاده به سمت درختان انار رفت و ما خوشحال ادامه دادیم، اینبار بوته های تمشک هم اضافه شده بود. یک نکته جالب در این مسیر گاومیشهای غول پیکر بودند که چند باری در مسیر به آنها برخورد کردیم، هر چند کیلومتر یک کلبه ای بود و نفراتی که به نظر از قبل از انقلاب و با اجاره ۹۹ ساله برای چراي دام هایشان در اینجا مستقر بودند، در بین مسیر از کنار محیطبانی میان قلعه عبور کردیم، حدودا ساعت ۱۲ از مسیر درختان خارج شدیم و دوباره مسيرمان را کنار تالاب ادامه دادیم، تا این ساعت تقریبا ما نصف مسیر را آمده بودیم ولی از زمان بندی خیلی عقب افتاده بودیم، اینبار سرپرست یک هشدار جدی داد و دوستان هم جدی گرفتند. مسیر هم که خوب و کوبیده بود و حدود ۱۵ کیلومتر را بدون توقف در کنار تالاب ادامه دادند، حدود ساعت ۱۳:۱۵ سرپرست زمان نهار و شنا را برای مدت نیم ساعت اعلام کرد، در کمال ناباوری اینبار ظاهرا خوب پیش رفته بودیم و وقت برای نهار و شنا داشتیم، حدود ساعت ۱۴ به سمت آشوراده حرکت کردیم، حدود دو کیلومتر اول جاده شنی و نکوبیده بود، گاهی مجبور بودیم که توقف کنیم و از دوچرخه ها پیاده شویم، در همین حین از کنار منطقه وسیعی که بوته هايش سوخته بود عبور کردیم، بعد از آن دوباره جاده خوب شد و با سرعتی مناسب به سمت آشوراده حرکت کردیم، از دور آشوراده رو میدیدم، گروه اول ساعت ۱۵ به آشوراده رسیدند و باقی دوستان تا ۱۵:۱۵ رسیدند، کمی حرکات کششی برای سرد کردن انجام دادیم، قطرات نم نم باران کم کم شروع می شد که روانه اسکله شدیم، از آشوراده تا بندر ترکمن پنج دقیقه با قایق راه بود که هر قایق برای ۵ نفر و دوچرخه هایشان ۴۰۰۰۰ تومان گرفت، در نهایت ساعت ۱۵:۵۰ به مینی بوس رسیدیم و دوستان بلافاصله مشغول سوار کردن دوچرخه ها شدند، ساعت ۱۷:۰۰ به سمت تهران راهی شدیم و با چند توقف کوتاه در ساعت ۲ صبح به سید خندان رسیدیم،

یادآروری چند نکته مهم:
بدلیل اهمیت خاصی که این منطقه دارد و پناهگاه حیوانات محسوب می شود بهتر است که هنگام ورود به منطقه این نکات را رعایت کنیم.
در حین حرکت از جاده ها و مسیرهای تردد عبور کنیم و از ایجا مسیرهای جدید پرهیز کنیم.

سعی کنیم لباس های رنگ طبیعت را انتخاب کنیم.

از لگد کردن گیاهان و چیدن آنها مخصوصا در زمانهای تخم ریزی بپرهیزیم.

از ایجاد صداهای بلند و ناهنجار و موزیک پرهیز کنیم، چون باعث ترس حیوانات می شود.

از برپایی آتش در این منطقه کاملا پرهیز کنیم.

تشکر فراوان از سرپرست برنامه آقای احسان صادقی، مسئول جی پی اس رامین آشتیانی، جلودار: علی بیگ رضایی و عقبدار: ناصر موسوی نژاد