بخش نخست: اطلاعات کلی برنامه | |||
عنوان برنامه: | پیمایش خط الراس غربی توچال | نوع برنامه: | کوهپیمایی |
سطح برنامه: | متوسط+ | سطح فنی برنامه: | غیرفنی |
منطقهی برنامه: | شمال تهران | بلندی بالاترین محل در برنامه: | ۳۴۷۰ متر |
تاریخ برنامه: | ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | شمار روز برنامه: | ۱ روزه |
مکان آغاز برنامه: | شهرک مخابرات تهران | ساعت آغاز برنامه: | ساعت ۵:۳۰ |
تجهیزات عمومی موردنیاز: | |||
تجهیزان فنی موردنیاز: | |||
سرپرست: | محمدجواد پرهیزکار | رایانامه: | – |
سرپرست فنی: | – | رایانامه: | – |
گزارش نویس: | محمدجواد پرهیزکار | رایانامه: | – |
راهنما: | – | شماره دور گوی راهنما: | |
مسئول عکس: | تمامی اعضا | مسئول مالی: | – |
مسیریاب: | محسن اصغری نیا | مسئول محیطزیست: |
بخش دوم: ترابری | |
نوع دوم: برنامههایی که با وسیله نقلیه عمومی طی میشود | |
نحوه دسترسی به منطقه | بهترین راه رسیدن به پای صعود استفاده از اپلیکیشن های نقلیه همچون اسنپ یا تپسی می باشد.
|
بخش سوم: کلیات برنامه | |||||||||||||||||||||||||||||||||
مدتزمان پیمایش شده: | ۱۷ ساعت ۲۵ دقیقه | نوع مسیر: | خط الراسی | ||||||||||||||||||||||||||||||
مشخصات مسیر: | شمار و محل چشمههای موجود در مسیر: | یک چشمه پیش از قله توچال دارد | |||||||||||||||||||||||||||||||
نوع شبمانی: | – | گنجایش محل شبمانی (فرد): | – | ||||||||||||||||||||||||||||||
وضعیت آبوهوا: | آفتابی و نیمه ابری | وضعیت دمای هوا: | معتدل | ||||||||||||||||||||||||||||||
بخش چهارم: مشخصات تکمیلی | |||||||||||||||||||||||||||||||||
موقعیت گیتایی (جغرافیایی): | صعود از شهر تهران صورت می گیرد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
پوشش گیاهی: | – | ||||||||||||||||||||||||||||||||
گوناگونی جانوری: | – | ||||||||||||||||||||||||||||||||
وجهتسمیهی نام قله: | در این برنامه قله های چین کلاغ، دوشاخ، سیاه سنگ و قله فرعی قبل پلنگچال صعود شد که نام دوشاخ به دلیل داستن دو قله تقریبا هم ارتفاع با فاصله ای اندک در کنار هم می باشد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
فصلهای صعود و بهترین فصل صعود: | در تمام فصلها قابل پیمایش است. صعود زمستانه آن دارای برفکوبی زیادی بوده و برنامه سنگین اجرا می شود. تابستان آن نیز گرم می باشد و تیم بایستی آب زیادی با خود حمل کند و در صورت گرمای بیش از حد هوا توصیه نمی شود. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
نکات آموزش دادهشده در برنامه: | نحوه ی گام برداری در شیب و برف، سرخوردن روی برف، دست به سنگ شدن | ||||||||||||||||||||||||||||||||
آنتن دهی گوشی: | آنتن دهی در بخش هایی از مسیر موجود است | ||||||||||||||||||||||||||||||||
محلهای مناسب برای شبمانی: | روی خط الراس در گردنه ها امکان شبمانی وجود دارد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
چهارخانهی زمانبندی: |
|
این برنامه به عنوان پیش برنامه نخست پیمایش خط الراس دوبرار گروه کوهنوردی دانشکده مهندسی مکانیک که در تقویم نیمسال اول ۱۳۹۸ قرار گرفته بود اجرا گردید. اعضای تیم با دانستن این قضیه در برنامه شرکت کرده بودند. با توجه به شروع زودهنگام برنامه، به اعضای تیم اعلام شد تا در صورت تمایل نماز صبح خود را در محل شروع برنامه بخوانند و بدین منظور دقایقی زودتر در محل قرار حاضر گردند. اکثر اعضای تیم نهایتا با تاخیر چند دقیقه ای به محل قرار رسیدند. با توجه به باز بودن نانوایی سنگک در محل از نان داغ نیز استفاده نمودیمJ تیم تا ابتدای یال منتهی به قله چین کلاغ با سرعتی متوسط حرکت نموده و استراحت های متعددی داشت و اعضا بطری های خود را در محل چشمه پر نمودند. در ادامه اعضا تا قله با توانی مضاعف ادامه مسیر داده و شیب زیاد چین کلاغ را بدون وقفه طی نمودند. در محل قله صبحانه صرف شد. البته اعضای تیم از آغاز مسیر تا قله چینکلاغ، ریزه خواری هایی نیز داشتند. در حد فاصل قله چین کلاغ تا دوشاخ، دست به سنگ هایی وجود دارد که می توان آن ها را تراورس کرد. با این وجود بنابر نظر سرپرست تمامی آن منطقه به صورت خط الراسی و درگیر شدن با سنگ ها پیمایش گردید. تیم توقف کوتاهی در جانپناه زیر دوشاخ داشت و باتون های خود را جمع کرده و داخل کوله گذاشت تا از مسیر سنگی پیش از قله دوشاخ این قله را صعود کنند. دست به سنگ های پیش از قله دوشاخ نکته خاصی نداشت و تمامی اعضا به آسانی از آن عبور کردند. وجود برف در میانه سنگ ها کمک خوبی برای صعود بود. پس از ثبت عکس یادگاری شاخ اول قله دوشاخ تیم به سمت شاخ دوم حرکت کرده و نهایتا به سوی قله سیاه سنگ رفت تا همزمان با ظهر شرعی این قله صعود گردد. با توجه به محدودیت زمانی، تیم به سرعت به سمت قله پلنگچال حرکت نمود. برف منطقه با توجه به گرم شدن هوا نرم شده بود که این موضوع باعث شد تا تیم مجبور به برفکوبی هایی خارج از برنامه گردد چرا که نفرات بعضا تا کمر درون برف فرو می رفتند که باعث اتلاف انرژی و زمان زیادی از تیم شد. نهایتا تیم پس از صعود شیب زیاد منتهی به قله فرعی پیش از قله اصلی پلنگچال به دلیل از دست زمان با نظر سرپرستتصمیم به بازگشت گرفت. برای شبیه سازی بهتر برنامه خط الراس دوبرار تیم از همان مسیر پیموده شده بایستی بازمیگشت. از این رو با صعود مجدد قله های سیاه سنگ و دوشاخ به جانپناه دوشاخ رسید. با توجه به شیب مناسب قله فرعی پلنگچال، اعضا به صورت کنترل شده این شیب را تا گردنه سر خوردند. پیش از رسیدن به قله سیاه سنگ تیم در محلی نهار خود را صرف کرده و اعضاء فریضه نماز خود را به جا آوردند. با توجه به اتمام گاز یکی از دوستان، ایده روشن کردن آتش با گون های منطقه مطرح شده و به سرعت اجرایی شد و مورد استقبال اعضا قرار گرفت. تیم با پخت نیمروی آتشی و دم کردن چای دودی روز خود را تکمیل کرد. هر چند این کار باعث صرف زمان زیادی شد ولی ارزش آن را داشتJ
با توجه به شرایط تیم و آمادگی اعضاء، صعود مجدد قله چین کلاغ و بازگشت از سمت شهرک مخابرات سعادت آباد نامناسب تشخیص داده شد و تیم از یال منتهی به دره درکه اقدام به فرود کرد تا در زمانی کوتاه تر به تهران برسد. عدم آمادگی تیم برای این صعود مجدد باعث می شد تا زمان زیادی صرف این موضوع گردد و یک فرود کامل با شیب کمتر گزینه بهتری به نظر می رسید. با توجه به اینکه حرکت از جانپناه دوشاخ مقارن با غروب آفتاب بود تیم تقریبا اکثر مسیر یال منتهی به درکه را در تاریکی شب طی نمود. تیم در میانه یال به دلیل تاریکی هوا از مسیر اصلی خارج شد و این موضوع باعث شد تا تیم وارد چالش گردد که نهایتا زمانی بین نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه صرف پیدا کردن مجدد مسیر پاکوب شد. پس از فرود به کافه های دره درکه اعضا مهمان یکی از همنوردان به صرف عدسی و دلستر بودند و تیم پس از صرف شام و ادای نماز به سمت میدان درکه حرکت کرد. برنامه در ساعت ۱:۱۵ بامداد روز جمعه در میدان درکه به پایان رسید.
مقدار کل پیمایش مسیر حدود ۲۰ کیلومتر می باشد.