بارگذاری...

Pixi.

قالب حرفه ای پیکسی اولین بار در ایران توسط گروه اتوماتیک در سایت راستچین از سایت مرجع خریداری شده و بصورت حرفه ای فارسی سازی شده است.

آدرس:تهران خیابان الوند شمالی نرسیده به بلوار حکیم

پشتیبان برنامه: سیده زهرا رشته احمدی تیم امداد پشتیبانی:
مسئول عکس: راضیه رسولی مسئول مالی: سید امیر رضا احمدی – ناهید پیرهادی
مسئول جی‌پی‌اس: پویا خاندل مسئول امداد: عظیمه خسرونژاد،فاطمه صادقی
نحوه دسترسی به منطقه برای دسترسی به پایه صعود سبلان می توان از ترمینال غرب به یکی از شهرهای اردبیل یا مشگین شهر رفت و از آن جا با مینی بوس به شابیل رفت.
از شابیل به پناهگاه هم لندرور موجود است.

بزمان‌بندی برنامه

روز نخست:

۴:۳۰ ساعت نوع مسیر: پاکوب مشخص دارد،شیب اول مسیر تند ولی بعد آن شیب ملایم می شود.
شمار و محل چشمه‌های موجود در مسیر: پس از ابتدای مسیر تا پناهگاه چشمه ای وجود ندارد
درون چادر گنجایش محل شبمانی (فرد): جانپناه تعداد معدودی جا دارد
  آفتابی وضعیت دمای هوا:   معتدل

روز دوم:

۱۰ ساعت نوع مسیر: مسیر صعود دارای پاکوب و فرود نیز دارای پاکوب
شمار و محل چشمه‌های موجود در مسیر: فقط در پناهگاه آب وجود دارد.
درون مسجد گنجایش محل شبمانی (فرد): زیاد
  آفتابی و در ادامه مه وضعیت دمای هوا:   معتدل

روز سوم:

نوع مسیر: از اردبیل داشتیم می اومدیم تهران
شمار و محل چشمه‌های موجود در مسیر:
گنجایش محل شبمانی (فرد):
وضعیت دمای هوا:   –

آنتن دهی گوشی:  در میانه نیز در بعضی نقاط آنتن وجود دارد ، در پناهگاه آنتن هست.
محل‌های مناسب برای شبمانی: پناهگاه شمال شرقی مناسب ترین جا برای شبمانی است. جانپناه غربی و بنی هاشم هم در جبهه غربی مناسب شب مانی هستند.
چهارخانه‌ی زمان‌بندی:
۶:۳۰ ترمینال اردبیل بیدار باش
۸:۰۰ ترمینال اردبیل حرکت به سمت تهران
۱۷:۰۰ ترمینال غرب پایان

چهارشنبه ساعت ۱۹:۴۵ به سمت اردبیل حرکت کردیم .

با مینی بوس هماهنگ کرده بودیم که میدان ایثار ( میدان ورودی اردبیل ) مارا سوار کند. بعد از ۲ ساعت حرکت به شابیل رسیدیم.

آب داخل مجموعه آب گرم ترش است و شاید خوشتان نیاید برای همین پیشنهاد می کنم از لوله آبی که بیرون مجموعه هست(دقیقا روبروی در ورودی مجموعه ) آبتان را پر کنید . خود مجموعه دارای سرویس بهداشتی است و محل مناسبی برای استراحت است.

تیم ساعت ۱۰ بعد از صرف صبحانه و گرم کردن حرکت خود را شروع کرد.

به سمت تله کابین ها حرکن کردیم ، شیب مسیر تله کابین کمی برای ابتدای حرکت زیاد بود و بچه ها را اذیت می کرد.به خاطر کوله سنگین قرار بر این بود هر ۴۵ دقیقه یک بار ۱۰ دقیقه استراحت کنیم . ساعت ۱۱:۳۰ مسیر تله کابین را به پایان رساندیم و به سمت محلی که عشایر در آنجا حضور داشتند حرکت کردیم.ساعت ۱۲:۴۵ پناهگاه قابل مشاهده بود و پس از استراحت تیم برای اینکه محل مناسبی برای چادر زدن پیدا کند به دو قسمت تقسیم شد.تیم اول ساعت ۱۳:۵۰ به پناهگاه رسید و تیم دوم ۱۵ در پناهگاه بود.

تصویر۱)اواخر مسیر قبل از جاده پناهگاه

بعد از استرحت و صرف ناهار ۱۷:۳۰ جهت هم هوایی به ارتفاع های بالاتر حرکت کردیم. در ارتفاع ۴۱۰۰ جهت هم هوایی ایستادیم و نبض بچه ها را گرفتیم، بعد از توضیحاتی درمورد ارتفاع زدگی و تنفس در ارتفاع به سمت پایین حرکت کردیم.در مسیر برگشت هوای قله ابری شد و مناظر قشنگی را ایجاد کرد.ساعت ۲۲:۰۰ تیم خوابید.

تصویر ۲)غروب سبلان

تصویر ۳ )پناهگاه شمالشرقی

پناهگاه شب بسیار شلوغ بود و خیلی ها مجبور شدند خارج از محل پناهگاه چادر بزنند.بهتر هست قبل ساعت ۱۶:۰۰ به پناهگاه برسید تا جای مناسب گیرتان بیاید.

امکانات پناهگاه بسیار مناسب هست. اتاق برای شبمانی دارد،دستشویی و آب و بوفه هم دارد. قبل صعود می توانید کوله های خود را به امانات بدهید.(امانات از ساعت ۴ شروع به کار می کند.)

معمولا از ساعت ۲:۳۰ تیم ها صعود خود را شروع می کنند و سر و صدا در پناهگاه کمی برای خواب آزار دهنده می شود.

تیم ساعت ۴:۳۰ از خواب بیدار شد و تا ساعت ۶:۴۵ مشغول جمع کردن چادر و صبحانه و گرم کردن بودند.

برای راحتی کار هر ۲ نفر ۱ کوله برای صعود برداشتند.

برای جلوگیری از ارتفاع زدگی همه به آرامی حرکت می کردند و هر ۱ ساعت ۵ دقیقه استراحت می کردند. متاسفانه یکی از افراد تیم در ارتفاع ۴۵۰۰ ضربان قلبش بسیار زیاد شد و توانایی همراه تیم را نداشت ، برای همین سرپرست برنامه صلاح دید که بقیه افراد تیم با مسول فنی صعود را ادامه دهند.سرپرست برنامه هم بعد از رسیدن گروه فارغ التحصیلان امیرکبیر که از جبهه غربی به شمالشرقی آمده بودند ،بعد از سپردن آن فرد به سمت قله حرکت کرد. تیم ساعت ۱۱:۰۵ به قله رسید.تیم به خاطر ناهماهنگی های ایجاد شده با ۲۰ دقیقه تاخیر ساعت ۱۲ به سمت پایین حرکت کرد.

تیم در بخش به ۲ بخش تقسیم شد ، که تیم اصلی از مسیر رفته شده بازمی گشت و تیم بعدی که متشکل از ۴ نفر بود از جبهه غربی به فرود آمدند.

تصویر۴)ارتفاع ۴۴۰۰

تصویر ۵ )کمی قبل از سنگ محراب

تصویر۶)قله سبلان

تصویر ۷ )دریاچه قله سبلان

در ارتفاع ۴۵۰۰ بودیم که آنتن دار شدیم و با خبر شدیم فردی که قرار بود با فارغ التحصیلان به پایین برود به تنهایی به سمت قله حرکت کرده ، که باعث نگرانی تیم سرپرستی شد. بعد از تماس های ناموفق بار دیگر تیم در ۴۲۰۰ دوباره تلاش به تماس با آن فرد کردیم.

مسیر صعود دارای پاکوب های متعددی هست و خیلی از آن ها به پرتگاه ختم می شود ، پس بهتر است نزدیک تابلوها حرکت کنید.

هوا مه آلود شد که باعث نگرانی بیشتر تیم در مورد آن فرد شد. تیم ساعت ۱۵:۴۰ به پناهگاه رسید و بعد از صرف ناهار و انتظار برای فرد جا مانده سوار لندرور شد و به سمت شابیل حرکت کرد. از پناهگاه تا شابیل حدود ۳۰ دقیقه راه است.

بچه ها بعد از گذاشتن وسایل در مینی بوس به آبگرم رفتند و تا ۸:۳۰ آنجا بودند. در مسیر برگشت متاسفانه مینی بوس خراب شد و به اتوبوس برگشت نرسیدیم و برای همین مجبور شدیم شب را در مسجد ترمینال اردیبل بخوابیم و سپس با اتوبوس ۸:۰۰ صب به تهران برگردیم.

تصویر ۸ )مسیر برگشت و دریای ابر

تصویر ۹ )حرکت ابرها

نکاتی چند :

• از قله تا جانپناه غربی (۴۲۰۰ متر) حدود ۲ ساعت راه است و مسیر به علت شن اسکی بودن برای فرود راحت است .
  • از جانپناه غربی تا جانپناه بنی هاشم(۳۸۰۰ متر) ۱:۳۰ ساعت راه است و پناهگاه بزرگ تری از پناهگاه غربی است.
  • در جانپناه های غربی چشمه ای وجود ندارد و برای تامین آب چشمه باید کمی پایین تر رفت و به لوله آبی می رسید.
  • پایین جانپناه بنی هاشم جاده ای برای رسیدن به شابیل وجود دارد که برای آمدن لندرور باید از قبل هماهنگ کرد. ولی در پناهگاه شمالشرقی ماشین زیاد می آید.
  • با توجه به پرس جویی که کردیم مینی بوس های مشگین شهر از مینی بوس های اردبیل گران تر می گیرند،پس بهتر هست مینی بوس را از اردبیل بگیرید.
  • برای ارزان تر شدن بلیت ها می توانید به خود تعاونی تماس بگیرید و بگویید ما یک تیم ۲۰ نفره هستیم و برای شما کمی ارزان تر حساب می کنند و این روش از روش ما که بعد خارج ترمینال سوار اتوبوس می شدیم مطمن تر است.

شماره هایی که شاید مفید باشد:

برای هماهنگی مینی بوس:                                              آقای فولادزاده :۰۹۳۷۸۷۸۰۱۰۰

لندرور برای پناهگاه غربی :                                              آقای ستاری : ۰۹۱۴۴۵۵۴۳۰۲

برای رزرو اتاق در پناهگاه شمالشرقی :                                آقای کریمی : ۰۹۳۹۴۵۰۱۱۰۰