بارگذاری...

Pixi.

قالب حرفه ای پیکسی اولین بار در ایران توسط گروه اتوماتیک در سایت راستچین از سایت مرجع خریداری شده و بصورت حرفه ای فارسی سازی شده است.

آدرس:تهران خیابان الوند شمالی نرسیده به بلوار حکیم
تلفن:02188950000
ایمیل: rtl.automatic@gmail.com

گزارش برنامه کلوت

در کتب درسي , کويرهاي ايران  به دو قسمت تقسيم شده اند , دشت کوير و کوير لوت . دشت کوير شامل دو کوير مي باشد که توسط جاده سنتي جندق به بيدستان ( جاده کنوني جندق به دامغان ) از يکديگر جدا مي شوند . کوير شرقي به کوير بزرگ و کوير غربي به کوير کوچک مشهورند .

۱- کوير بزرگ از شمال به سلسله جبال البرز شرقي و کوه هاي بينالود از شرق به شهر عشق آباد و ازبک کوه  , از غرب به کوير کوچک و از جنوب به کوير لوت و کويرهاي اطراف يزد و خور  محدود مي شود . کوير بزرگ يا کوير نمک يک چاله زمين‌شناسى مثلث شکل ناموزون است که ضلع قاعده آن کوه‌هاى طبس تا کوه‌هاى سبزوار در مشرق و دو ضلع آن يکى از ارتفاعات جنوبى البرز و کوه‌هاى سمنان تا سبزوار در شمال ضلع ديگر ارتفاعات تفرش و کاشان و کوه‌هاى انارک و جندق در جنوب مى‌باشد در داخل اين چاله دو حوضه يکى مسيله در مغرب حوضه ديگر موسوم به دشت کوير در مشرق قرار دارد.کوير نمک در بزرگ‌ترين منطقه بيابانى ايران واقع شده طول شرقى غربى آن حدود ۶۰۰ کيلومتر و عرض آن از شمال به جنوب بين ۱۰۰ تا ۳۰۰ کيلومتر است و وسعت آن بين ۵۰ تا ۶۰ هزار کيلومتر مربع مى‌باشد. حوضهٔ کوير نمک با حدود ۴۰۰ متر ارتفاع از پست‌ترين نقاط فلات داخلى ايران محسوب مى‌شود در مناطق پست کوير نمک کوه‌هاى منفردى وجود دارد که جنس آن از کنگلومرا و گرانيت مى‌باشد که احتمالاً بر اثر حرکات تکتونيکى ارتفاع پيدا کرده و چون جنس سختى دارند در مقابل فرسايش مقاومت بيشترى نشان مى‌دهند. از نظر ساختمانى کوير نمک با کوير لوت تفاوت بسيار دارد چه چاله لوت حفره‌اى است که در اثر شکستگى طبقات زمين احداث شده در حالى‌که کوير نمک يک چاله بزرگ زمين‌شناسى مى‌باشد. قسمت اعظم کوير نمک را شن و سنگريزه پوشانده است که اغلب دستخوش باد قرار مى‌گيرد و طوفان‌هاى شديد و شن‌هاى آميخته به نمک را مانند امواج دريا با صداى درهم و برهم به حرکت درآورده گاهى به‌شکل تپه‌هاى طولانى تا ارتفاع ۴۰ متر به‌جاى مى‌گذارد اين تل‌هاى شنى که در اثر وزش باد تغيير مکان مى‌دهند به تپه‌هاى ريگ روان معروف است و خطرى براى کاروان‌ها و آبادى‌هاى اطراف کوير مى‌باشد.کوير نمک از خشک‌ترين نواحى ايران است مقدار بارندگى حدود ۱۰۰ ميلى‌متر و اختلاف درجه حرارت شبانه‌روز در سال خيلى زياد بين صفر و هفتاد درجه مى‌باشد به‌ندرت در حاشيه کوير و بعضى نواحى داخلى نقاطى يافت مى‌شود مانند جندق و بيابانک که از حيث آب و هوا و جمعيت و به‌دست آوردن محصول اهميت داشته باشد.

۲- کوير کوچک )کوير مسيله ( از شمال به کوههاي البرز شرقي و مرکزي , از جنوب به کوير ريگ جن, از غرب به کوههاي مرکزي ايران و سلسله جبال کرکس و از غرب به کوير بزرگ محدود مي شود . اين کوير در بر گيرنده کويرهاي مرنجاب , بند ريگ , دره نخجير , کوير سمنان و درياچه نمک آران , حوض سلطان و کوههايي همچون سياه کوه , سفيدآب , کوه طلحه , کوه دم و کوه يخاب مي باشد . وسعت کوير مسيله بيش ازده هزار هکتار مي باشد ودرحال حاضر قسمتهاي عمده آن پوشيده ازدرختان گز وتاغ مي باشد ودرحقيقت يکي ازمراکز کويري جنگلي ايران محسوب مي شوند بدليل ارتفاع پايين دشت مذکور ( حدود ۸۰۰ متر ازسطح دريا) ازساير نقاط اطراف شيب ملايم دشتها وارتفاعات شهرقم واراضي شمالي دشت مذکور به طرف دشت مي باشد همچنين درياچه نمک و کوير مسيله مصب دو رودخانه مهم مرکزي ايران يعني رودخانه قمرود ( اناربار) ورودخانه قره چاي مي باشد.درروزگار نه چندان دور حدود ۵۰ سال پيش دشت مذکور داراي يکي ازبهترين مراتع استپي ودشتي بوده به گونه اي که محل چراي اسبهاي دولتي درآن زمان بوده ونيز رمه هاي بزرگ گوسفند وشتر دردشت مذکور به چرا پرداخته اند علاوه برمراتع خوب درسالهاي گذشته دشت مسيله يکي ازبزرگترين توليد کنندگان غلات (گندم ، جو و…) دربخش مرکزي ايران بوده است. ازنظر زيستگاهي دشت مسيله ازقديم الايام زيستگاه آهو وجبير وگوره خر آسيايي وايراني بوده است اما درحال حاضر به علت شکار بي رويه ازبين رفتن زيستگاه ها ، تعداد اينگونه حيوانات بسيار کم ونادر است اما قابليت زيستگاهي منطقه جهت حيوانات ذکر شده همچنان به قوت خود باقي است. منطقه کوير مسيله مي تواند زيستگاه مناسبي براي هوبره که ازپرندگان حمايت شده وکمياب است ( خصوصا” درفصل زمستان) باشد ودرفصل پائيز وزمستان درآبگيرهاي دشت انواع پرندگان مهاجر ازقبيل انواع مرغابي وحشي ، اردک ، غاز، فلامينگو ، بازهاي شکاري وباقرقره و… ديده مي شود درسال گذشته يک گله هفت تايي گورخر ايراني درکنار درياچه حوض سلطان مشاهده شده است. وهمچنين مار، روباه وخرگوش نيز درمنطقه وجود دارد. مسيله وکوير قم دوزيسگاه استان وبخشي ازپارک ملي کوير است که مورد حفاظت قرار مي گيرد وجود گونه هاي نادر جانوري نظير هوبره ، آهو، امکان زيست جانوري مانند يوزپلنگ به اهميت حفاظت وحراست اين منطقه مي افزايد افزون براينکه زيستگاههاي زيباي موجود دراستان وجود سگ آبي ، انواع پرندگان ومهاجرت انواع غازها، اردکها وپرندگان به اطراف درياچه حوض سلطان ودرياچه نمک وآشيانه سازي دراطراف مسيل رود قم درنماي زيست بومهاي استان بسيار موثر است.

نقاط ديدني کوير مسيله  آفتاب

 راه‌هاى ارتباطى تهران به قم: راه شوسهٔ کنونى تهران – قم در سال ۱۸۸۳ ميلادى توسط اتابک ساخته شد و انگيزهٔ پى‌ريزى آن پيدايش درياچهٔ حوض سلطان بود. در مسير اين راه ارتباطى، پل‌هاى تاريخى و کاروان‌سراهايى قرار داشت که به مرور زمان يا تخريب شد يا به کلى از ميان رفتند. از قم‌رود به سوى شمال شرقى و به موازات درهٔ قم‌رود، «پل دلاک» قرار داشت که پس از اتصال قم‌رود به قره‌چاى ايجاد شد و منزل اول نيز به نام پل‌ دلاک بود. اين پل ۱۶ دهنه داشت که چند دهنه آن ويران شده است. بناى پل از آجر و مربوط به دورهٔ‌ صفويه است و براى برقرارى ارتباط ميان قم و مشهد ساخته شده بود. يک راه قديمى از پل دلاک به طور مستقيم از حاشيهٔ غربى مسيله به سوى ورامين و گرمسار مى‌رود. نام پل برگرفته از اسم يکى از شخصيت‌هاى دورهٔ صفوى است. در شمال اين پل، دو ساختمان ويرانه قرار دارد که سابقاً اقامتگاه کاروا‌ن‌ها بود، اوّلى از خشت و گل و شبيه به کاروان‌سراست و دومى از آجر بنا شده و مانند قلعه است. از پل دلاک به سمت شمال، يک راه ارتباطى از بلندى‌هاى باقرآباد مى‌‌گذشت و با عبور از ميان چال سلطان، به منزل دوم که کاروان‌سراى حوض نام داشت مى‌رسيد.کاروان‌سراى حوض، قلعه‌اى محکم دارد و از آجر بنا شده و در زمان گذشته چند رشته قنات و آب‌‌انبار بزرگ آن را پر مى‌کرد. کاروان‌سراى حوض چندين بار تعمير شده و هم اينک مسکونى است.

کاروان‌سراى دير: در مسير راه تهران به قم، پس از حسن‌آباد، راهى به سمت چپ جدا مى‌شود که به بند على‌‌خان و ورامين مى‌رود. اين راه در جهت شمال غربى به جنوب شرقى و در شمال رودشور قرار دارد.۱۲ کيلومتر پيش از بند على‌خان راهى ديگر از جنوب به شمال آن را قطع مى‌کند. اگر راه را به سوى جنوب دنبال کنيم به کاروان‌سراى دير مى‌رسيم و امتداد آن به طرف شمال از طريق دولت‌آباد به ورامين مى رسد؛ اين همان راه قديمى ساسانى است که اصفهان را به رى وصل مى‌کرد. کاروان‌سراى کنونى دير روى ويرانه‌هاى ديرالجص يا دير گجين يا ديرکردشير که در تاريخ معروف است، ساخته شده است، ظاهر ساختمان قديمى به نظر نمى‌رسد. در کناره‌هاى دروازه ورودى کاروان‌سرا، دو برج دو طبقه قرار دارد. داخل اين بنا، حياطى بزرگ است با اتاق‌هاى کوچک که يک در دارد و بدون پنجره است؛ اتاق‌ها روى سکويى قرار دارند، جرزهاى آن آجرى و سقف آن‌ها ضربى است. وسط بدنه‌ها در سه سمت حياط ايوان‌هايى بزرگ شبيه ايوان‌هاى داخل مسجد قرار دارد که معلوم نيست به چه منظور ساخته شده‌‌اند.

کاروان‌سراى حوض:اين کاروان‌سرا از اقامت‌گاه‌هاى بين راهى مسير تهران – قم محسوب مى‌شد که علاوه بر کاروان‌سرا، قلعهٔ محکمى نيز در آنجا قرار داشت. در شمال کاروان‌سرا، بقاياى قلعه ديگرى که از گل ساخته شده است، وجود دارد.

مجموعهٔ کاروان‌سرا، قلعهٔ اربابى و قلعهٔ روستايى به نام حوض، درگذشته به دليل آمد و شد زياد بين تهران – قم و اصفهان از رونق بسيار برخوردار بود.امروزه کاروان‌سرا و قلعهٔ حوض به علت اينکه در محل خروج از مسير راه اصلى قرار دارد، کارکرد سابق خود را از دست داده است.

کاروان‌سراى پل دلاک: اين کاروان‌سرا نزديک پلى که روى رودخانه قره‌چاى در محل اتصال آن به قم‌رود ساخته شده است قرار دارد، از جندق به سوى شمال در ۳۵ کيلومترى منطقه، نخستين‌ کاروان‌سرا ديده مى‌شود که خرابه‌هاى آب‌انبار آن هنوز باقى است.

راه‌هاى قديمى و پل‌ها: راه‌ها و پل‌هاى قديمى اين منطقه، عموماً از سه دورهٔ تاريخى بر جاى مانده‌اند. هر چند که بيش‌تر اين راه‌‌ها در دوره‌هاى بعدى روى همان مسيرهاى قبلى بازسازى و مرمت شده‌اند، اما هنوز شواهد و نشانه‌‌هاى بارز اين راه‌ها بر جاى مانده است. قديمى‌ترين نشانه‌هاى برجاى مانده از راه‌هاى گذشته، راه‌ها و پل‌هاى متعلق به دورهٔ ساسانى است. اين‌ها، راه‌هايى بوده‌اند که اصفهان را به رى وصل مى‌کردند.  از بقاياى راه ساسانى بر جاى مانده در اين ناحيه، راهى است که از جنوب حوض سلطان – بين دلاک و محمدآباد کاج – مى‌گذشته است. اين راه، با پلى که روى رودخانهٔ‌ مسيله در دورهٔ ساسانى ساخته شده بود، از راه‌هاى مهم ارتباطى ميان رى و اصفهان محسوب مى‌شد. بقاياى پل مزبور که به پل شکسته معروف است در نزديکى روستاى کاج هنوز باقى است. ادامه اين راه در شمال، از سنگ ساخته شده و به نام سد معروف است و از زمين‌هاى اطراف، دو تا سه متر بلندتر است و ظاهراً سنگ‌فرش بوده است.  پل دلاک نيز که روى رودخانه قره‌چاى بنا شده، داراى ۱۶ دهانه است و بقاياى آن هنوز در اين محل پابرجاست. بناى اين پل را به دورهٔ صفوى نسبت مى‌دهند که گويا عمدتاً براى برقرارى ارتباط ميان قم و مشهد ساخته شد.  يک راه قديمى ديگر که در شمال سياه کوه هنوز نشانه‌هاى آن بر جا است، سنگ‌فرشى گسترده است به عرض ۶ تا ۱۰ متر که در زمان خود، از خطوط ارتباطى مهم ميان اصفهان و سواحل درياى مازندران بوده است و آن را به دورهٔ صفوى يا اوايل قاجار نسبت مى‌دهند.

۳- کوير ريگ جن حد فاصل کوير کوچک و کويرهاي طبس و يزد مي باشد . اين کوير به علت دارا بودن مناطق وسيع باتلاقي , تپههاي شني بلند و ريگزارهاي وسيع جزو صعب العبور ترين مناطق جهان مي باشد که تا کنون عده محدودي از آن عبور کرده اند . کوه ملا هادي در اين کوير قرار دارد .

۴- مناطق کويري طبس و يزد جزو ديگر مناطق کويري ايران مي باشند که حد فاصلي بين کوير لوت و کوير بزرگ محسوب مي شوند .باتلاق گاوخوني در اين منطقه واقع شده است .

کوير ابرکوه (ابرقو ) , کوير درانجير

 در ميان منابع متنوع جهانگردى در ايران، بى‌شک کوير از جاذبه‌اى خاص برخوردار است. خصوصاً اينکه بعضى از کويرهاى ايران در نوع خود منحصر به فرد هستند و از جالب‌ترين مناظر و ديدنى‌هاى دنيا محسوب مى‌شوند.گشت و گذار در ميان فضاهاى وسيعى که نگاه را تا دوردست مى‌کشاند، غافلگير شدن در چشم‌انداز شن‌هاى روان و شوره‌زارهاى خشک و سوزان، ابنيهٔ تاريخى، سايهٔ تک‌آبادى‌ها، بناهاى آجرى رنگ، ساختمان‌هاى ساده و خشن، کاروان‌سراها و رباط‌هاى قديمى براى هر جهانگردى جذاب و ديدنى است.از ميان جهانگردانى که در نيمه راه شرق و غرب از ايران ديدن کرده‌اند، سون هدين،  سياح سوئدى به خاطر کار بزرگ و ژرف خود، ‌ جايگاهى والا دارد. او ماه‌ها و سال‌ها بر پشت شتر در کوره‌راه‌هاى ايران، به ويژه در کوره‌راه‌هاى کويرى، هزاران کيلومتر راه را درنورديد و از ديده‌هاى خود گزارشى جامع تهيه کرد که اثرى مهم در شناخت يکى از مهم‌ترين جاذبه‌هاى جهانگردى ايران به شمار مى‌رود. اين جاذبه، کويرهاى ايران است.انواع گياهان کويرى در کنار تپه‌هاى شن روان و بقاياى قلعه‌هايى که بر اثر پيشروى کوير ويران شده‌اند در کنار روستاهاى آباد و گزستان‌هايى که اين‌جا و آن‌جا پيشروى کوير را مهار کرده‌اند و به صورت بيشه‌اى در اقيانوسى بى‌انتها پديد آمده‌اند، توجه هر تازه‌ واردى را به خود جلب مى‌کنند. جاذبه‌هاى اين بخش در استان يزد از طريق دو محور مورد توجه قرار گرفته است: اول محور يزد به بافق که با گذر از مسجد کهن فهرج در حاشيهٔ کوير تا بافق ادامه مى‌يابد. در طول راه، جنگل‌هاى گز که جابه‌جاى حاشيه‌هاى کوير را تسخير کرده و زيبايى و جذابيت خاصى به اين مسير بخشيده است وجود دارد. در انتهاى مسير بافق، پارک بسيار زيباى آهن‌شهر وجود دارد که در حدود ۲۰ هکتار وسعت آن است و از نخل‌هاى کهنسال و انواع گل‌ها پوشيده شده است و همچون بهشتى موعود در انتهاى راه کويرى خودنمايى مى‌کند. مسير ديگر، محورِ يزد، خرانق، بياضه تا خور بيابانک است که سرشار از تپه‌هاى گنبدى شکل شنى پوشيده از تاق و بوته‌هاى صحرايى و کويرى است . جابه‌جاى اين مسير، ‌ رباط‌‌هايى زيبا و متعدد با پنجره‌هايى قوسى و معمارى شگفت‌انگيز قرار گرفته و مجموعه‌اى ديدنى و جذاب را پديد آورده است. از آن جمله قلعهٔ بياضه که بدون شک يکى از ديدنى‌ترين قلعه‌هاى نظامى نسبتاً سالم کهن است که در کنار باغ‌هاى زيباى آباديِ خوربيابانک در جوار درختان نخل و سنجد و انواع ميوه و مرکبات قرار گرفته است و جاذبهٔ‌ بى‌مانند اين مسير را کامل مى‌کند.  قلعهٔ بياضه که حکيم ناصر خسرو قباديانى نيز از آن ديدن کرده، يادگار دليرى‌ها و مقاومت‌هاى گستردهٔ مردم اين خطه در مقابل چپاولگران و زورمندان است. اين قلعه، از جمله مکان‌هايى است که از ديدگاه باستان‌شناختى و مطالعهٔ احوال گذشتهٔ مردم اين ناحيه، بايد بيش از پيش مورد بررسى و تحقيق دقيق قرار گيرد. از ديدنى‌هاى ديگر اين محل، ‌ درخت زيتون تناورى است که عمر آن به بيش از يک هزار سال مى‌رسد. مناطق کويرى استان يزد را مى‌توان به نواحى زير تقسيم کرد:

کوير اردکان (سياه ‌کوه) که مهم‌ترين کوير منطقه به شمار مى‌رود و به شکل يک نعل اسب با جهت شمال غربى – جنوب شرقى در شمال اردکان قرار دارد. اين منطقهٔ‌ کويرى بين دو کوه منفرد «هرش» به ارتفاع ۱۹۳۹ متر در جنوب و «سياه‌‌کوه» به ارتفاع ۲۰۵۰ متر در شمال قرار دارد و مکانى مناسب براى جذب جريان‌هاى آبى و سيلابى است که از دامنهٔ‌ اين دو کوه سرازير مى‌شود.

کوير ابرقو که يکى از معروف‌ترين مناطق کويرى کشور محسوب مى‌شود به شکل دايره بين دو رشته کوه قرار گرفته و به فاصلهٔ‌ کمى از آن کوير تاغستان واقع شده است.

کوير در انجير که سومين منطقهٔ مهم کويرى يزد به شمار مى‌رود با مساحت تقريبى ۱۵۰۰ کيلومتر مربع در شرق استان قرار گرفته است.

ديگر کويرهاى استان عبارت‌اند از:

کوير هرات و مروست با مساحت تقريبى ۵۰۰ کيلومترمربع و نسبتاً مرطوب.


کوير بهشت آباد بين انار و رفسنجان با جهت شمال غربى به جنوب شرقي.


کوير بهادران در جنوب شرق مهريز، با جهت شمال غربى به جنوب شرقي.


کويرهاى ساغند، حاجى‌آباد و زرين‌آباد نيز از جمله کويرهاى استان يزد هستند.

۵- کوير لوت يکي از صعب العبورترين نقاط جهان است . در قسمتهايي از اين کوير هيچ موجود زنده اي حتي باکتري هم وجود ندارد . گرمترين نقطه کره زمين در اين منطقه قرار دارد . شهر کلوته ها در حاشيه غربي اين کوير قرار گرفته است . اين شهر خيالي حاصل فرسايش شديد زمين در اثر وزش باد مي باشد که از دور شباهت زيادي به يک شهر بزرگ دارد . در منطقه ”دشت کوير“ و ”دشت لوتبه‌واسطه کم‌بارانى و بى‌بارانى سطح زمين در تابستان به شدت خشک و گرم مى‌گردند، با گرم شدن منطقه هوا منبسط و فشار کم و سبک ايجاد شده و به طرف بالا صعود مى‌نمايد و در نتيجه هواى سردى که با فشار زياد در کوه‌هاى شرقى (کوه‌هاى افغانستان) و کوه‌هاى شمالى (کوه‌هاى البرز شرقي) وجود دارد به سرعت به طرف کوير حرکت مى‌نمايد تا جايگزين هواى صعود کرده گردد.
راجع‌به اين بادها که به‌صورت فوق ايجاد مى‌گردند برخى از کويرشناسان که در قرن نوزدهم از مناطق مختلف کويرهاى ايران عبور نموده‌اند چنين مى‌نويسند::بادهاى کويرى آنچنان داغ بودند که گوئى از يک بخارى کاملاً داغ خارج مى‌شوند … بدترين جاى کوير قسمت جنوب‌شرقى آن بين ”بم“ و ”نهبود که يکى از وحشتناک‌ترين نقاط تمام زمين است، در اينجا باد شمال‌غربى که حاکم بر اين منطقه است شن‌ها را جمع کرده و به‌صورت موج و تپه روى هم انباشته است جاى اين موج‌ها و تپه‌ها دائماً در حال تغيير است، خورشيد سوزانى زمين را گرم مى‌کند و آن را به‌صورت آهن گداخته درمى‌آورد، باد سام تقريباً هميشه مى‌وزد و در نتيجه عبور از روى صدها ميل کوير سوزان آنچنان خشک است که وقتى آدم يا حيوان را غافلگير مى‌کند در يک آن تمام ذرات رطوبت بدن را به خود جذب مى‌کند و تنها يک موميائى چروکيده و سياه بر جاى مى‌گذارد. وجود بادهاى خشک و سوزان و عدم وجود باران با شرايط محلى توأم شده صحراهاى خشک و کويرى را به‌وجود مى‌آورند مانند صحراى لوت و دشت کوير ايران (صحراهاى وسيع عربستان، صحراى شمال آفريقا، صحراى قراقوم در آسياى ميانه، صحراى پهناورگوئى واقع در چين غربى از اين دسته صحراها مى‌باشند) اختلاف درجه حرارت شب و روز در دشت لوت و دشت کوير بسيار زياد است و اين اختلاف درجه حرارت باعث شکستن، خرد شدن و ريز شدن سنگ‌ها مى‌گردد. بادهاى کويرى اين ريزه‌سنگ‌ها را جابه‌جا نموده و در نتيجه سطح کوير از شن و ماسه که توسط باد جابه‌جا شده است پوشيده گرديده که در اصطلاح محلى بدان‌ها ”شن باد“، ”داغ باد“ و ”سوز بادناميده مى‌شوند و در بندرعباس و ميناب چنين بادهاى گرم و سوزانى راآتش باد“ مى‌نامند. بادهاى ۱۲۰ روزه سيستان در ارديبهشت‌ماه که رفته رفته سطح کوير گرم و گرم‌تر مى‌گردد، هواى گرم آن به طرف بالا صعود نموده و نسبت به وضع ساختمانى و موقعيت جغرافيائى و ناهموارى‌هاى محلى هواى سرد اطراف به‌سمت کوير گرم حرکت مى‌نمايد و بادهاى کويرى را به‌وجود مى‌آورد، مشهورترين اين بادها در اطراف کوير به باد ۱۲۰ روزه سيستان شهرت دارد. علت به‌وجود آمدن اين باد به‌خاطر گرماى شديدى است که در ارديبهشت‌ماه در دشت لوت و نواحى شرقى آن (منطقه سيستان) به‌وجود مى‌آ‌يد، اين هواى گرم علاوه بر مناطق مذکور ناحيهريگستان“۱ واقع در جنوب‌غربى افغانستان را دربر مى‌گيرد. هواى گرم ايجاد شده به‌سوى طبقات بالاى سطح زمين صعود مى‌نمايد، در همين زمان در کوه‌هاى مرتفع شرقى و مرکزى افغانستان (شامل رشته‌کوه‌هاى هند و کش واقع در غرب پامير و رشته‌کوه‌هاى بابا واقع در مرکز افغانستان) که داراى قللى مرتفع و هميشه پوشيده از برف است هواى سرد دائمى با فشار زياد وجود دارد، هواى سرد مذکور با سرعت به‌سمت دامنه‌هاى جنوب‌غربى نزول نموده از منطقه ريگستان به‌سمت سيستان و کوير لوت حرکت مى‌نمايد، اين باد محلى يکى از سهمناک‌ترين بادهاى ايران است که سرعت آن را بين ۱۱۰ تا ۱۷۰ کيلومتر در ساعت توأم با حرارتى معادل ۵۷ درجه سانتى‌گراد متذکر شده‌اند. ريگستان ناحيه وسيعى است در جنوب‌غربى افغانستان که در دامنه‌هاى جنوبى کوه‌هاى افغانستان واقع شده است، ناحيه خشک و سوزان مذکور داراى سکنه چندانى نيست، رودخانه هيرمند با جهت شمال‌شرقى جنوب‌غربى در اين منطقه جارى است، ناحيه ريگستان بخش اعظم استان‌هاى قندهار و سيستان (نيمروز) افغانستان را شامل مى‌گردد. بادهاى ۱۲۰ روزه سيستان تا حدود ۳۵۰ کيلومتر در جهت‌شرقى غربى در دل کوير لوت پيش مى‌رود و تا حدود ۴۵۰ کيلومتر در پهنه شمال‌جنوبى از “نى‌بندان”

 

 تا جنوب لوت نيز گسترده مى‌گردند.

استان کرمان- شهداد- کوير لوت به تاريخ ۲۴/۸/۸۵ لغايت ۲۷/۸/۸۵

حرکت روز چهارشنبه ۲۴/۸/۸۵ ساعت ۱۶:۴۵ برگشت روز شنبه ۲۷/۸/۸۵ ساعت ۸:۳۰ .

    

نحوه دسترسي زميني و هوايي (اتوبوس، ميني­بوس، قطار …) نسبت به تهران و مرکز استان

قيمت و ساعت حرکت قطار تهران به کرمان به شرح ذيل مي باشد.

قطار درجه يک، ۶ تخته سريع——حرکت : ۱۶:۴۵ رسيد: ۵:۵۰ —–برگشت: ۱۸:۵۵ ، ورود: ۷ ———بهاي بليط: ۱۵۰/۶۳ ريال

 

کرمان به شهداد ۱۰۹ کيلومتر

   استان كرمان در جنوب شرقي ايران واقع شده و از شمال بااستان‌هاي خراسان و يزد، از جنوب با استان هرمزگان، از شرق با سيستان و بلوچستان و از غرب با استان فارس همسايه است. مساحت اين استان در حدود ۱۷۵۰۶۹ كيلومتر مربع مي‌باشد. استان كرمان پس از استان خراسان دومين استان پهناور كشور مي‌باشد و در حدود ۱۱ درصد از خاك ايران را در بر گرفته است. اين استان يكي از مرتفع ترين استانهاي كشور و شهرستان بافت آن با ۲۲۵۰ متر ارتفاع از سطح دريا مرتفع ترين شهرستان استان مي‌باشد. ارتفاعات اين استان از رشته كوه‌هاي مركزي ايران چين خوردگي‌هاي آتشفشاني آذربايجان شروع مي‌شود و تا بلوچستان امتداد دارد و دنباله آن چندين بار در فلات مركزي به وسيله حوزه‌هاي پست داخلي و كوير قطع مي‌شود.رشته كوه‌هاي مركزي در اين منطقه دشت‌هاي وسيع استان را از يكديگر جدا مي‌سازند. اين كوه‌ها به طور كلي ۲ رشته عمده هستند كه از شمال غربي به جنوب شرقي كشيده شده‌اند و مهم ترين آن رشته كوه‌هاي بشاگرد كوهبنان است. اين رشته كوه‌ها دنباله كوه‌هاي جندق و بيابانك هستند كه تا كرمان و بم گسترش يافته‌اند. رشته دوم كوه‌هايي هستند كه از يزد تا كرمان و چال جازموريان كشيده شده‌اند و به موازات رشته اول امتداد دارند. سابقه سكونت و استقرار انسان در سرزمين كرمان به هزاره چهارم قبل از ميلاد مي‌رسد. اين منطقه يكي از قديمي ترين نواحي ايران به شمار مي‌رود و در گذر زمان، گنجينه‌هاي فرهنگي تاريخي گرانبهايي در آن پديد آمده كه نمايانگر روند تاريخي و حيات اقتصادي، اجتماعي آن است.

كلوت هاي كوير شهداد كه درفاصله ۴۰كيلومتري شرق و شمال شرق شهداد قرار گرفته اند، بزرگترين عارضه كلوخي طبيعي در دنيا هستند.كلوت هاي كوير شهداد، بزرگترين عارضه كلوخي طبيعي دنيا و منحصر به فردترين ، زيباترين وجذابترين عارضه كويراند. كلوت ها در اثر فرسايش آبي و بادي در طي هزاران سال شكل گرفته اند. كلوت ها سرتاسر قسمت غربي لوت مركزي را پوشانيده اند و از دور به شهري بزرگ مي ماند.

اين شهر كلوخي درفاصله ۴۰كيلومتري شرق و شمال شرق شهداد قرار گرفته و طول متوسط آن ۱۴۵كيلومتر، عرض متوسط آن ۸۰كيلومتر و مساحت آن بيش از ۱۱هزاركيلومترمربع است كه از بزرگترين شهرهاي دنيا، بزرگتر است واز آن مي توان به عنوان بزرگترين شهر بي جمعيت جهان نام برد. اين شهرپرجاذبه ازگذشته موردتوجه بوده است وتعدادي از جهانگردان به توصيف آن پرداخته اند. دكتر آلفونس گابريل اتريشي مي نويسد:« وقتي سايه ابرها روي منطقه (كلوت ها) افتاد، انسان برج و باروهاي كنگره اي را به ياد مي آورد». «ژنرال سرپرسي سايكس» كه يكي از مهمترين وبانفوذترين عوامل انگليس درايران بوده و از كلوت ها ديدن كرده ، چنين مي نويسد: «آثار شهركلوت ها از غرايب طبيعت است. درحين عبور از بين اين نقاط مخروب، شخص تصور مي كند كه از وسط قلاع وقصرهاي جن و پري مي گذرد. اين ابنيه اي كه طبقه طبقه روي هم بنا شده و گويااشخاصي وراي بني نوع انسان در ساختمان آن دخيل بوده اند. اشكال عبادتگاهها ، اهرام ، برجها و قلعه هاي بزرگي را درنظر انسان مجسم مي كنند وبدون اغراق از مشاهده آنها شخص به خود مي لرزد.آري، معمار زيباآفرين ، با خاك و خاك ، شهري خلق نموده كه ازديدنش ساعتها غرق در حيرت خواهي شد و پي خواهي برد كه بي سنگ و رنگ ، بي سفال و متال، بي شومينه و آيينه نيز مي توان زيبايي آفريد. اشكال طبيعي و كلوخي كلوت ها كه زيباترين وجذاب ترين آنها در نزديكي شهداد قرار دارند مي تواند به عنوان يك جاذبه گردشگري مورداستفاده قرار گيرد. بويژه اينكه اين جاذبه دركنار رود دائمي شور و تپه گندم بريان قرار گرفته است. كلوت ها آنقدر زيبا و شگفت انگيزند كه تصور مي كني پاي درسياره اي ديگر گذاشته اي، سياره اي بدون سكنه، اين تصور وقتي كاملتر مي شود كه از بالا و از هلي كوپتر به اين منظره كه مي توان از آن به عنوان سياره اي بر روي زمين نام برد نگاه بيندازي . رقص و موج شن ها در كوچه و دالان هاي كلوت ها از يك طرف و سراب هاي زيبا دراين شهر افسانه اي تخيل انسان را به اوج مي رساند . ضمناً كلوت ها مي توانند به عنوان مكاني جهت ساخت فيلم هاي مستند وفيلم هاي علمي ـ تخيلي و … مورد استفاده قرار گيرند. سراب آنقدر در كلوت ها زيباست گويي كه صدها كشتي و قايق برآب شناور هستند (كلوت ها از دور ، بر روي سراب شناور مي شوند. كوير لوت با۸۰۰۰۰ كيلومترمربع وسعت در جنوب شرق ايران واقع است. کوير لوت کويري است در منطقه جنوب شرقي ايران. اين کوير در شمال شرقي شهرستان کرمان قرار دارد. هسته آن گرمترين نقطه کره زمين است.اصطلات جغرافيايي که تاکنون به اين خطه پهناور نسبت داده شده است عبارتند از: چاله لوت (چاله لوت در کتاب ژئومرفولوژي کاربردي –بيابانفرسايش بياباني – دکتر حسن احمدي معادل پلايا Playa يک واژه اسپانيائي است گرفته شده و به معني حوضه مرکزي و يا به عنوان چاله داخلي مورد استفاده دارد)، دشت لوت، کوير لوت، بيابان لوت و …. ولي واژه «دشت لوت» در برگيرنده تمامي واژه‌هاي ديگر است. موقعيت و شاخص‌هاي کلي دشت لوت دشت لوت محدوده‌اي است بين استان‌هاي خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان کرمان دشت لوت بين دو گسل نهبندان در شرق و ناي بند در غرب قرار دارد.  حد شمالي آن در حد مدار ۳۲ درجه و حد جنوبي در حد مدار ۲۸ درجه .است وسعت حوضه آبگير دشت لوت، حدود ۱۷۵ هزار کيلومتر مربع (يک دهم مساحت شور)طول آن از شمال به جنوب حدود ۹۰۰ کيلومتر و غرب به شرق حدود ۳۰۰ کيلومتر است پست ترين نقطه دشت لوت ۱۹۰ متر از سطح دريا است .دشت لوت جايگاه رخداد زمين لرزه‌هاي بزرگ و مهمي بوده است در پاي کوه‌هاي مشرف به کوير بزرگ لوت آثاري از سکونت انسان از هزاره چهارم پيش ز ميلاد مسيح مشاهده شده .بزرگترين ناحيه جمعيتي دشت لوت «شهداد» که در گذشته‌هاي دور به آن خبيص مي گفتند.  دره سيرچ و ناحيه مسکوني آن به همين نام يکي از زيباترين چشم اندازهاي سر سبز حاشيه اين دشت اسرار آميز است.اشکال شگفت انگيز دشت لوت در واحدهاي جغرافيايي آن دشت لوت نمايشگاهي طبيعي از شگفت انگيز ترين عوارض بياباني دنيا است نظير:بزرگترين شهر کلوخي جهان.. منطقه کلوتها از دور به خرابه‌هاي شهري بزرگ مي ماند که توصيف‌هاي گونان از آن شده است نظير: شهر خيالي و يا شهر لوت مرتفع ترين هرمهاي ماسه‌اي دنيا در لوت است. مرتفع ترين هرم‌هاي شناخته شده دنيا حداکثر ۳۰۰ متر ارتفاع دارند (ليبي) اما در لوت ارتفاع برخي هرم‌ها گاه به ۴۸۰ متر هم مي رسد. ۴۰ مخروط آتشفشان کواترنر در سطح دشت لوت وجود دارد .پهنه‌هاي وسيع ماسه و ريگ با طيف رنگي قهوده‌اي روشن تا خاکستري و سياه نظير «گدار باروت» که چون خاک آن سياه و شبيه باروت است به اين نام حوانده مي‌شود دشت‌هايي از گدازه‌هاي بازالتي چاله چاله نظير «گندم بريان» پهنه‌هاي شني مواج بزرگترين نبکاهاي جهان تپه‌هاي شني پوشيده از گياه (نبکا‌ها) که يکي از شگفتي‌هاي همزيستي خاک و آب و گياه است. اين نبکاها به گلدان بيابان نيز ناميده شده‌اند. مرتفع ترين ربدوها، مشابه نبکاها با ابعاد بزرگتر شکل‌هاي پيچيده‌تر در لوت غربي مي باشند. پهنه‌هايي به شکل چندضلعي‌هاي متعدد که حاصل قشر نمکي ضخيم و تبخير شديد سطح زمين است کوير پاشتري، سطح اين نوع زمين‌ها اينطور بنظر مي رسد که پس از بارنگي زياد خيس شده و تعدادي شتر روي آن راه رفته اند. هامادا، دشت‌هايي از ريگ، شن و پوشيده از خاک‌هاي ريگي که فاقد گياه است . واحدهاي جغرافيايي دشت لوت به سه واحد جغرافيايي تقسيم شده است:

۱- لوت شمالي

از عناصر ريگ، شن و ماسه تشکيل شده است و حد جنوبي آن را بريدگيهاي نا منظم مشرف به چاله «رود شور بيرجند» تشکيل مي دهد. ناهمواري‌هاي ماسه‌اي به شکل سفره‌هاي ماسه‌اي در آن وجود دارد.

۲- لوت مرکزي

شگفت انگيز ترين قسمت دشت لوت است. در قسمتهاي شرقي لوت مرکزي تپه‌ها و توده‌هاي عظيم و بهم پيوسته ماسه‌اي قرار گرفته و سطح قابل توجهي از لوت را به عرض متوسط ۵۲ کيلومتر وطول متوسط ۱۶۲ کيلومتر در لوت پوشانده است.

بخشي از ناهمواري‌هاي لوت مرکزي داراي پوشش گياهي بوده و بخش غربي آن فاقد پوشش گياهي است.

از نظر زمين‌ريخت‌شناسي لوت مرکزي به سه منطقه اصلي از غرب به شرق تقسيم شده است .

الف –دشت سر

به عرض ۵ تا ۱۰ کيلومتر به صورت نواري سطح آن را ماسه و لاي و نمک پوشانده است(جنوب شهداد)

ب- کلوت ها

کلوت ها(کلوت اصطلاح محلي است) به خندق‌هاي بسيار عظيم که حاصل فرسايش آبي و بادي است به عنوان پديده‌اي بي نظير در دنيا شناخته شده است «رود شور» در مرطوب کردن ديواره اين کلوت‌ها اثر کافي داشته و فرسايش‌هاي آنها را تسهيل کرده ست. منطقه کلوت‌هاي در ۴۳ کيلومتري شهداد (۲۴ کيلومتري ده سيف) قرار دارد و در مساحتي به عرض متوسط ۸۰ کيلومتر و طول متوسط ۱۴۵ کيلومتر را تشکيل داده اند. مهمترين بادي که ديواره‌هاي کلوت‌ها را فرسايش مي دهد بادهاي ۱۲۰ روزه سيستان است .در فاصله کلوت‌ها زمين پوشيده از ماسه بادي است و در نقاطي که ماسه بادي نيست زمين از نوع رس لائي و رس است.

ج- تپه‌هاي ماسه اي

در شرق لوت مرکزي منطقه‌اي به عرض ۵۰ کيلومتر و طول ۱۰۰ کيلومتر متر را تشکيل مي دهند. ارتفاع اين تپه‌هاي ماسه‌اي تا ۵۰۰ متر هم مي رسد . نا همواري‌هاي ماسه‌اي به اشکال برخان (Barkhan) – هرم‌هاي ماسه‌اي –سيف (sif) و تپه‌هاي طولي ديده مي‌شود.

۳- لوت جنوبي (لوت زنگي): غني ترين قسمت چاله لوت از نظر پوشش گياهي است .

نبکا پديده شگفت انگيز دشت لوت                                                                                                                                                               

در حدود ۲۰کيلومتري شهداد ،درختان و درختچه‌هاي گز در گلدان‌هاي بياباني لوت جاي گرفته‌اند که به آن نبکا گفته مي‌شود يا تل‌هاي گياهي.زمين‌هاي بين نبکاها پوشيده از ماسه است. نبکاها عموماٌ در سطح همواري که ميزان ماسه آن متوسطو سطح آب زير زمين بالا بوده و يا رطوبت موجود کافي براي حيات پوشش گياهي باشد ظاهر مي‌شوند. عناصر تشکيل دهنده نبکا شامل ماسه – لاي، رس و سلت است. شکل نبکا تابعي است از اندازه، تراکم و ميزان رشد گياه ميزبان. گونه‌هايي نظير دسته‌اي از گرامينه‌ها، درختچه‌هاي تاغ،گز و.. مي باشند در کوير لوت گونه گياه گز (Tamarix) از گونه‌هاي ميزبان نبکاها هستند .ارتفاع نبکاها از چند دسيمتر تا چند متر و طول آن از يک متر تا ۱۰ متر مي رسد شايان ذکر است گياهان منفرد بايد ارتفاعي بيش از ۱۰ الي ۱۵ سانتي متر داشته باشند تا اينکه بتوانند ماسه‌ها را کنترل نمايد. اگر دانه‌هاي ماسه چسبندگي نداشه باشند به عبارتي عناصر رس و لاي نداشته باشند حجم آنها با تغيير و سرعت باد تغيير مي يابد. با افزايش ميزان رسوب، گياه براي جلوگيري از مدفون شدن به رشد خود در جهت بالا ادامه مي دهد اين رشد تا آنجا است که ريشه گياه در ارتباط با سطح آب زير زميني باشد اما جايي که آب زير زميني افت مي‌کند اين ارتباط قطع و تخريب نبکاآغاز مي‌شود که سرانجام به مرگ نبکا مي انجامد. نبکاهاي چندين ساله و دائمي در تغيير سطح سفره آب زير زميني، هرزآبها، تبخير و تعرق، کنترل رسوبات بادي در منطقه نقش اساسي دارند ربدوها Rebdouبا ابعاد بزرگتري ء از نبکاها متمايز مي‌شوند. طول آنها به ۲ تا ۷ متر و عرضشان به ۱ تا ۵ متر مي رسد. غير از ابعاد، شکل ربدوها نيز پيچيده تر از نبکا ‌ها است. و گاهي چند خروط را نشان مي دهد که کنار هم قرار گرفته‌اند. مرتفع ترين ربدوها در لوت غربي ديده مي‌شود که گاه ارتفاع آنها به ۱۲ متر مي رسد (بلندي يک ساختمان ۴ طبقه)

کمپ کويري شهداد در حاشيه غربي کوير لوت در موقعيت جغرافيايي ۳۰/۳۴ شمالي و ۵۱/۵۷ شرقي قرار دارد  اين کمپ ۳ سال پيش به همت سازمان گردشگري بنا نهاده شد . از امکانات اين کمپ مي توان به کپرهاي زيبا که با برگ درختان نخل بنا شده , برق , آب آشاميدني , امکانات خريد وسايل ضرورري , سرويس بهداشتي و حمام نام برد . مسوول کمپ کويري شهداد آقاي مهدي زاده مي باشد .کمپ کويري توسط بيسيم با نيروي انتظامي در تماس است و گشت انتظامي در ساعات مختلف روز جهت بالا بردن ايمني کمپ , در کمپ حاضر مي شود. راه هاي ورود به منطقه :

براي رسيدن به کمپ کويري شهداد  بايد از ۲ کيلومتري جاده شهداد به ماهان وارد جاده شهداد-نهبندان شد و پس از طي مسافت ۱۵ کيلومتر , وارد جاده کمپ کويري شد . (سمت شرق جاده ) بعد از ورود به جاده کمپ پس از طي مسافتي در حدود ۱۰ کيلومتر به کمپ کويري شهداد رسيد . هزينه اقامت شبانه در کمپ کويري به ازاي هر وسيله نقليه ۲۰۰۰ تومان مي باشد . اين مبلغ براي افرادغير ايراني ۲۵۰۰۰ تومان مي باشد.

با فرا رسيدن فصل پاييز ، بهترين فصل كويرگردي، استان‌هاي كويري كشور براي پذيرايي از طبيعت‌گردان آماده مي‌شوند.

كرمان با داشتن بخش عمده‌اي از دشت لوت مهد شگفتي‌هاي كويري است. شهر افسانه‌اي كلوت‌ها ، مرتفع‌ترين هرمهاي ماسه‌اي دنيا، ۴۰ مخروط آتشفشان کواترنر، پهنه‌هاي وسيع ماسه و ريگ با طيف رنگي قهوه‌اي روشن تا خاکستري و سياه نظير «گدار باروت»، گدازه‌هاي بازالتي چاله نظير «گندم بريان»، پهنه‌هاي شني مواج، بزرگترين نبکاهاي جهان (تپه‌هاي شني پوشيده از گياه)، مرتفع‌ترين ربدوها (گلدانهاي نمكي بزرگ)، کوير پاشتري (سطح اين نوع زمين‌ها اين طور به نظر مي‌رسد که پس از بارندگي زياد خيس شده و تعدادي شتر روي آن راه رفته‌اند) و هامادا (دشت‌هايي از ريگ) و رود شور شگفتي‌هاي بي‌نظير دشت لوت‌اند. كمپ شهداد تنها كمپ كويري دشت لوت است كه فاصله كمي با شهر افسانه‌اي كلوت‌ها دارد. اين كمپ با ۴۰ نفر ظرفيت براي پذيرايي رايگان از گردشگران پاييزي لوت بازسازي شده است. اين كمپ آلاچيق‌هايي با سطح سيماني و ديواره‌ها و سقف چوبي دارد و به امكاناتي چون برق و سرويس بهداشتي مجهز است. به گفته «محمد جهان‌شاهي»، مسوول روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كرمان، سرويس‌هاي بهداشتي اين كمپ و سيم‌كشي‌هاي آن بهسازي شده است. نگهبانان شبانه‌روزي از كمپ محافظت مي‌كنند و با هماهنگي انجام شده با نيروي انتظامي شهداد امنيت مسافران در كمپ برقرار مي‌شود. اين كمپ حدود ۲۰ كيلومتر با كلوت‌ها فاصله دارد و از با طي جاده آسفالته شهداد به مهبندان مي‌توان از كمپ به كلوت‌ها رسيد. زيبايي مثال نزدني شب‌هاي كوير يكي از دلايل علاقه گردشگران به شب ماني در كوير است.

مختصات جغرافيايي و نحوه دسترسي به آن (به صورت نقشه)

۱)   شروع ساعت ۱۳

۲)   استراحت روز اول

۳)   کمپ ( شب ماني در کوير)  N: 30, 45′,41″E: 57,49′,29″

۴)   استراحت روز دوم ساعت ۱۰ صبحN: 30,42′,11″   – E: 57,50′,37″

۵)   استراحت روز دوم ساعت ۱۸  N:30,36.41′,8″  – E: 57,51,48.3″ 

۶)   آلاچيق ساعت ۲۰

با تشکر از آقای امير زمانی بابت ارسال نقشه های گوگل

ويژگي برجسته (حيوان، گياه) و معرفي منطقه

به علت اينکه نوع خاکها را عمدتاً گچ و نمک ، سيلت ، مارن ، شن و ماسه و مقدار ناچيزي رس تشکيل ميدهد و ميزان بارندگي اندک و شدت تبخير فوق العاده زياد است و به علت خاصيت موئينگي ، روند شور شدن کماکان ادامه ادارد لذا امکان رويش گونه هاي گياهي وجود نداشته و به تبع آن هيچگونه جانوري نيز در منطقه مشاهده نمي گردد . هرگونه برنامه ريزي در جهت احياء منطقه و استفاده از زمين تا زماني که تمشيت منابع طبيعي در کشور به طريق اصولي انجام نگردد (منظور جنگلها و مراتع موجود ) مقرون به صرفه و صلاح کشور نيست.

بهترين فصل يا زمان

پاييز و زمستان

امکانات رفاهي مثل: غذا ( ميتوان خريد يا بايد برد)- آب-شب ماني(هتل، چادر، خانه)

غذا بايد برد. شب ماني در آلاچيق ها صورت مي گيرد و آب لوله کشي و حمام آب سرد، دستشويي و آشپزخانه هم در آنجا وجود دارد.

امنيت، امداد، آنتن­دهي موبايل

منطقه تا شعاع ۱ کيلومتر از کناره هاي جاده امن مي باشد. در کنار آلاچيق ها تلفن کارتي وجود دارد ولي موبايل آنتن نمي دهد مگر اينکه بالاي کلوتها بروي.

تجهيزات مورد نياز

GPS ، قطب نما، آب، چادر.

 

زمانبندی و عکس از برنامه

چهارشنبه ۲۴/۸/۸۵

ساعت ۱۶:۴۵ حرکت از ايستگاه راه آهن به سمت کرمان.

پنجشنبه ۲۵/۸/۸۵

ساعت ۸ صبح ايستگاه راه آهن کرمان. حرکت با مينی بوس به سمت کوير لوت. در راه برای خريد آب که هر نفر ۳ بطری ۱٫۵ ليتری همراه بايد داشته باشد، توقف داشتيم. ميوه هم شامل پرتقال، ليموترش و خيار و سيب بود که خريداری و شسته شد. ۱۱:۳۰ در نقطه ۱ از مينی بوس پياده شده و نهار را همانجا خورديم. وسايل اضافی داخل مينی بوس گذاشته شد و برای پس فردا در محل کمپ با راننده قرار گذاشتيم. ۱۲:۳۰ با کوله هايمان که ۲۰ کيلو بود حرکتمان در  هوای گرم ( ساعت ۱۱ تا ۱۵ بدترين موقع حرکت داخل کلوتها می باشد. بهتر است در اين ساعات در سايه کلوتها استراحت و حرکت صبح زود تا ۱۱ و از ۱۵ تا ۲۱ انجام گيرد). آغاز شد. کمپ در جنوبمان است. برای رسيدن به بلندترين نقطه کلوت که ۴۲۹ متر است از اينجا ۶۰ کيلومتر بايد طی می شد. ما حرکتمان به سمت جنوب شرق است و بايد از اتوبانهای بين کلوتها حرکت نماييم. لازم به ذکر است اگر به نقشه و فرم و جهت کلوتها توجه کنيد. برای رسيدن به کمپ از کلوتها مجبور به دور زدن آنها هستی که اين کار بسيار وقت گير و طاقت فرسايی می باشد. چون جهت تشکيل کلوتها از شمال غرب به جنوب شرق می باشد پس بايد نحوه حرکت داخل کلوتها را با توجه به نقشه و زمانی که می خواهيم در آنجا باشيم کنترل نمود. در غير اينصورت برای خارج شدن از کلوتها مجبور به صعودشان هستی که اين کار وقت گير و در عين حال موجب فرسايش  آنها می شود، خصوصا” موقع پايين آمدن از آنها. زير پايمان ماسه و زمين نرم، بالای سرمان آسمان صاف کوير و اطرافمان کلوتهای زيبا با اشکال رويايی و سکوتی که هيچ جای ديگر نمی توان يافت. حرکتمان را تا ساعت ۱۹:۳۰ ادامه می دهيم. کمپها را به پا و به استراحت می پردازيم. هوا معتدل است و ابرهای آسمان نويد باران را دارد که ساعت ۲۱:۳۰ باران شروع و ما را مجبور به رفتن در چادرها می کند.

جمعه ۲۶/۹/۸۵

۵:۳۰ بيدارباش و ساعت ۷:۱۵ حرکتمان را آغاز می کنيم. هر چه به ظهر نزديکتر می شويم، گرما هم غير قابل تحملتر می گردد. تقريبا” هر ۲۰ دقيقه دلت می خواهد آب بخوری ولی اين امکانپذير نيست. جيره بندی آب کاملا” جدی است. آب ليمو کلی به دادمان می رسد. برای استراحت هم چون سايه وجود ندارد بهتر است توقف نکنی چون گرما باعث تشنگی می شود. مناظر امروز خيلی زيباتر و اتوبانها پهن تر می باشد. ساعت ۱۱ مابين دو تا از کلوتها سايه پيدا می کنيم و توقف می کنيم. نهار و چای و خواب و از همه خنده دارتر کلی جای چرخ ماشين اشرار با جا چرخ موتورهای اسکورتشان روبرويمان است که اگر آنجا بودند و بساط ناهار ما را کنار اين اتوبان می ديدند نمی دانم ما از ترس سکته       می کرديم يا آنها از خنده روده بر می شدند. ساعت ۱۵ حرکت را آغاز می کنيم. بنا بود شب دوم را هم در کلوت باشيم که عده ای از دوستان می خواهند که شبانه به حرکت ادامه و شب را در کمپها بگذرانيم. آنقدر عرق کرده ايم که حد ندارد. حرکتمان تا ساعت ۱۸ در داخل اتوبانها ادامه دارد. ساعت ۱۸ مختصات کمپ را نشانه گرفته و به حرکت ادامه می دهيم. از اينجا به بعد مجبور به دورزدن و برش عرضی کلوتها هستيم. در نهايت ساعت ۲۰ در آلاچيقها هستيم. مسافت طی شده در ۵/۱ روز با احتساب بالا و پايين رفتن هايمان ۳۵ کيلومتر می باشد. شام و استراحت و خواب تا روز بعد.

شنبه ۲۷/۹/۸۵

بيدارباش و صبحانه و حرکت به سمت کرمان. ناهار را در رستوران می خوريم و عده ای به حمام می روند و ساعت ۱۸:۵۵ حرکت به سمت تهران. برنامه صبح يکشنبه در تهران به پايان می رسد. هزينه مينی بوس ۹۰۰۰۰ تومان شد.

 

 

 

گزارش نويس : ليلا عزيزی