بارگذاری...

Pixi.

قالب حرفه ای پیکسی اولین بار در ایران توسط گروه اتوماتیک در سایت راستچین از سایت مرجع خریداری شده و بصورت حرفه ای فارسی سازی شده است.

آدرس:تهران خیابان الوند شمالی نرسیده به بلوار حکیم

پوشش گياهي غالب منطقه: گون

قله ها: خلنو، برج، ورزا، سرکچالها، میش چال، پالون گردن

ارتفاع قله ها:  ۴۳۸۶، ۴۳۲۵، ۴۰۰۰،۴۲۵۰، ۴۱۰۰، ۴۰۰۰

انواع مسير (زمستانه و تابستانه): داراي دو مسير مي باشد ، يکي از لالون و دیگری از خط‌الرأس سرکچال-برج-خلنو(تیغه‌های ژاندارک)

محل، تعداد و ميزان آب چشمه ها:

یکی از ویژگیهای اصلی این منطقه آب فراوان در مسیر دره لالون است.

یک چشمه در یک ساعت اول مسیر وجود دارد، چشمه دوم به فاصله یک ساعت از چشمه قبلی است که به نظر همان تلخاب معروف است، چشمه بعدی یا آبشار به فاصله یک ساعت از چشمه قبلی است.

ميزان برف در زمستان: بسيار زياد- مسیر دره لالون از بهمن‌خیز ترین مسیرهای کوهستانی ایران است

شيوه رسيدن به منطقه: تهران، جاده لشکرک، فشم، جاده زایگان، خروجی روستای لالون، لالون

نوع وسيله نقليه: ميني بوس

فاصله تهران تا مبدا صعود: یک ساعت و نيم

شماره تماس راننده مینی‌بوس: آقای عزّتی، ۰۹۱۲۲۱۴۸۸۰۴

مبدا صعود: روستای لالون

ارتفاع مبدا صعود: –

تعداد پناهگاه ها: –

مکانهاي مناسب چادر در تابستان: آبشار(گوسفندسرا دارد)، گردنه ورزاب(همراه با باد شدید)

مکانهاي مناسب چادر در زمستان: گردنه ورزاب

ميزان آنتن دهي موبايل در منطقه: در چند نقطه مسیر به میزان خیلی کم.

اعضای تیم:

1. سعید صلواتی(سرپرست)
  2. مهدی حضرتی (سرقدم و راهنما)
  3. شامیر شجاعی(عقبدار)

دريافتي از دانشجويان مکانیک : ۲۵۰۰ تومان

دريافتي از سایرین: ۴۰۰۰تومان

گزارش برنامه:

بنابر تجربه سال قبل که به علت کمبود وقت، گروه نتوانسته بود صعود نماید، طی صحبتی با آقای  حضرتی قرار شد که نیم ساعت زودتر حرکت نماییم. قرار ساعت ۵ صبح گذاشته شد. تا ۵:۰۵ دقیقه تمامی نفرات جلوی در رشت دانشگاه حاضر شدند و راه افتادیم. قرار بود که سه نفر در فشم و دو نفر در لالون به گروه بپیوندند. متاسفانه آن سه نفر به اشتباه به سمت غرب و لواسان رفته بودند که خوشبختانه با پیگیری، کمی دیرتر از ما به لالون رسیدند. ساعت۶:۴۵ دقیقه در روستای لالون بودیم و دو نفر از دوستان نیز در لالون منتظر ما بودند. حدود ساعت ۷ حرکت خود را به سمت شمالغربی آغاز کردیم. قرار شد که آقای نوریان منتظر آن سه نفر بمانند و به ما برسند که این اتفاق حدود ساعت ۷:۳۰ رخ داد و همگی حرکت خود را ادامه دادیم.

به علت حجم زیاد آب، رودخانه مسیر خود را تغییر داده بود که مشکلات فراوانی را برای افراد به وجود آورد. مجبور بودیم که از وسط رودخانه رد شویم و حرکت تیم با کندی روبرو شد. تا ساعت ۸:۴۰ دقیقه مشغول به عبور از رودخانه و خشک کردن جورابها و کفشهایمان بودیم. سپس حدود یک ساعت از پاکوب مشخصی که در سمت راست دامنه بود، حرکت کردیم و پس از استراحتی کوتاه در اولین چشمه‌ی مسیر، در ساعت ۹:۴۵ مسیر را ادامه دادیم.

در ساعت ۱۰:۴۰ به آبشار و گوسفندسرا رسیدیم. در اینجا حال ۲ تن از بچه‌ها مساعد به نظر نمی‌رسید و موجب شد که به آنها دستور برگشت بدهم. ساعت ۱۱ حرکت خود را به اشتباه از شیب بسیار تند سمت راست گوسفندسرا ادامه دادیم. خاطر نشان می‌کنم که مسیر و پاکوب اصلی در شمالغرب گوسفند سراست و نباید شیب تند سمت راست آنرا بالا رفت. قله برج و گردنه ورزاب کاملا قابل مشاهده و البته دور از دسترس بودند. در حدود ساعت ۱۱:۵۰ شیب بسیار تندِ بالای آبشار تمام شد و ما حدود یک ربع استراحت نمودیم. در ساعت ۱۲:۰۵ حرکت را به سمت گردنه آغاز نمودیم.

یک ساعت بعد یعنی رأس ۱۳:۰۵ دقیقه بر روی گردنه‌ی ورزاب- واصل دو قله ورزا-برج- بودیم. تازه در این نقطه خلنوی عظیم رخ می‌نمایاند و دور از دسترس بودن آن کاملا به چشم می‌آید. قلل برج، خلنو، ورزا و تیغه‌های ژاندارک همگی با زیبایی خاصی نمایان هستند.

در این قسمت برای صعود قله دو راه در پیش است:

• حرکت به سمت قله برج در جنوب غرب و سپس درگیری با تیغه‌های ژاندراک، خلنوی کوچک و در آخر هم خلنوی بزرگ.
  • سرازیر شدن از گردنه به سمت کاسه شرقی خلنو و حرکت در پاکوبی مشخص و زیگراگ نمودن شیب تند زیر قله.

باز هم به دلیل کمبود زمان قرار شد که ۲ تیم تشکیل دهیم؛ تیم اول(آقایان نوری و حضرتی) از برج و تیغه‌ها به سمت خلنو بروند و باقی گروه نیز فقط برج را صعود کنند. این تقسیمات حدود یک ربع به طول انجامید و بچه‌ها در ساعت ۱۳:۲۰ حرکت خود را آغاز نمودند. من هم به دلیل آمادگی جسمانی کم و ناراحتی دستگاه گوارش بر روی گردنه به انتظار دوستان نشستم و از این فرصت استفاده نمودم و در زیر آفتاب گرم کوهستان خوابیدم. آقای حضرتی و نوریان و خانم فاطمه نظری به برج رسیدند، تصمیم گرفته شد که حسام نوریان که آمادگی خوبی داشت، به تنهایی به سمت تیغه‌ها و خلنو برود و دو نفر بقیه برگردند. باقی دوستان هم تا نزدیکیِ برج رفتند و به علت ذیق وقت در ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه به سمت گردنه سرازیر شدند.

حسام نیز توانست قله خلنوی کوچک را از سمت تیغه‌ها صعود کند و به سرعت از یال آن به سمت گردنه برگشت. حدود ساعت ۱۵:۱۰ همگی به گردنه رسیدند، من هم که حالم خوب شده بود از این فرصت استفاده کردم و به سرعت قله ورزا را صعود نمودم تا کوه همیشه سربلند خود یعنی دماوند بزرگ و آرام را ببینم. مانند همیشه آرام و با غرور به نظر می‌رسید.

به سرعت به سمت گردنه برگشتم. ساعت ۱۵:۳۵ دقیقه به سرعت از گردنه به سمت لالون به راه افتادیم. تازه در این هنگام پاکوب اصلی صعود را پیدا کردیم و قرار شد که دفعه بعد از این پاکوب به سمت قله برویم. باز هم فرود و داستانهای همیشگی آن؛ شیب بسیار تند بود، عده‌ای خسته بودند، عده‌ای بر روی حرکت خود در شیب تند کنترل نداشتند و برعکس عده‌ای هم بسیار تند می‌رفتند. گروه چند تکه شد. حسام برای رسیدن به مینی‌بوس و نگهداشتن آن به سرعت به سمت لالون برگشت. تقریبا تمامی افراد در ساعت ۱۷ تا ۱۷:۳۰ به آبشار رسیدند. استراحت نمودیم و ناهار را هم خوردیم.

حدود ۱۸:۳۰ از آبشار حرکت کردیم و با یک استراحت در پاکوب و رد شدن از رودخانه و خیس شدن دوباره در ساعت ۲۱ به لطف خدا همگی به سلامت به لالون رسیدیم. در حدود ساعت ۲۳ نیز جلوی درب رشت بودیم.

چند نتیجه و پیشنهاد:

1. برای برنامه سنگینی مانند خلنوی یک روزه، وجود پیش برنامه ضروری است.
  2. در برنامه‌‌ سنگینی مانند خلنو یا باید اقدام به صعود دو روزه نمود و یا باید با گروهی بسیار آماده برنامه یک روزه را اجرا نمود..
  3. اعضای تیم باید به درستی انتخاب شوند و آمادگی هرگونه اتفاق غیرمنتظره‌ای از جمله کوهپیمایی در شب، برگشت در مواقعی که راه اشتباه پیموده شده است – حتی تا قله! – و غیره را داشته باشند.